مقالات
"خدمات مالی اسلامی" منتشر شد

دیپنا: کتاب "خدمات مالی اسلامی" تألیف محمد عبیدالله، با ترجمه محمدواعظ برزانی و حامد طاهری، به وسیله سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دین پژوهی ایران به نقل از خبرگزاری مهر، موضوع این کتاب محصولات، فرایندها و سازوکارهایی است که در صنعت خدمات مالی اسلامی به‌ کار گرفته می‌شوند. این کتاب همچنین به روشهای طراحی و ارائة محصولات و خدمات مالی با هدف تأمین اهداف شریعت اسلام می‌پردازد.

در این متن، سعی شده که به‌ جای ارائة آمار و ارقامی که بعد از مدتی کهنه می‌شوند، به این مطلب پرداخته شود که چگونه می‌توان از محصولات و فرایند‌های مالی همچون راه‌حلی برای مسائل موجود، واکنشی به فرصتهای سودآور، و ضرورتی برای رعایت شریعت، بهره‌برداری نمود. ویژگی مهم این کتاب معرفی محصولات و خدمات، در قالب نمودارها و اشکالی است که به روشن شدن مفاهیم و ساده شدن فرایند آموزش، کمک می‌کند. برای هر یک از محصولات، طرح یا نموداری ارائه شده که به متمایز ساختن محصولات مالی رایج از محصولات مالی اسلامی کمک می‌کند. تمام موضوعات حساس مربوط به تعالیم شریعت با عنوان «موضوعاتی در مدیریت محصول» طرح شده‌اند.

این اثر، محصولات و خدمات مربوط به بانکداری تجاری، بیمه، بانکداری سرمایه‌گذاری و مهندسی مالی، مدیریت وجوه، و تأمین مالی پروژه را دربر می‌گیرد. از این‌رو، مطالب کتاب به پنج بخش اصلی تقسیم می‌شود، به‌ طوری که هر بخش به یکی از موضوعات بالا می‌پردازد. هر بخش با این بحث که در نظام مالی رایج (غیر اسلامی) محصولات و خدمات مالی چگونه به‌ کار گرفته می‌شوند، شروعمی‌شود. سپس هر یک از محصولات با توجه به معیارهای شریعت، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و عناصر اصلی و ویژگیهایی از ‌آن‌ که موافق احکام شریعت نیستند، برجسته می‌شوند. آن‌گاه جایگزینهای اسلامی معرفی می‌شوند.

این کتاب برای دانشجویان رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد به‌ عنوان منبع درس «موضوعات انتخابی در اقتصاد اسلامی» به ارزش 3 واحد و به عنوان کمک درسی برای «مالیه بین‌الملل و پول و بانکداری» ترجمه شده است. کتاب حاضر در 356 صفحه و مبلغ 44500 ریال در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: Dipna
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

خبرگزاري ديپنا
مجری سایت : شرکت سیگما