پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:28:53

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی؛

مجموعه فقهی علامه کاشف الغطا منتشر شد

  • خلاصه :مجموعه فقهی علامه کاشف الغطا به همت مرکز احیای آثار اسلامی معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی در 27 جلد منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، مجموعه فقهی علامه محمد الحسین آل کاشف الغطا(قدس سره) در 27 جلد به همت مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و منتشر شد.

لازم به ذکر است موسوعه علامه کاشف الغطاء در سه مجموعه کلامی، فقهی و متفرقات در مرکز احیای آثار اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حدود 60 مجلد توسط محققان این مرکز در حال انجام است.

مجموعه کلامی موسوعه علامه کاشف الغطاء در 14 جلد در دی ماه 1396 منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت و مجموعه متفرقات (تاریخ، سیاسی و ادبی)، در سال آینده به چاپ خواهد رسید.

* مجموع آثار فقهی کاشف الغطاء

مرحوم علامه کاشف الغطاء در حوزه نجف تحولات نویی را در فقه ایجاد کردند؛ او فقيهى بود با حجت و برهان قوى، مجتهدی بود مجدد و نواندیش که همتای او در میان علمای مسلمان کمتر یافت می‌شود و به دلیل نواندیشی دینی، آوازه بلندی داشت، به حدی که از سراسر دنیا برای ایشان نامه و استفتاء می‌آمد که مجموع این‌ها چندین کتاب شده است؛ گذشته از تبحر علمی شگرف، شناخت گسترده ایشان از زبان عربی و لغت و تسلط بر بلاغت و بیان در رسیدن به جایگاه بلند علمی او را یاری می‌کرد.

اگر کسی مرورى بر آثار و تأليفات فقهى علامه كاشف الغطاء داشته باشد این کلام را با تمام وجود تایید می‌کند و به خوبی در می یابد كه او فقيهى آشنا به مبانى فقه و فقاهت، مقيد به اجتهاد روشمند و منضبط و در عين حال مبتكر، خلاق و برخوردار از حريت و شجاعت در نقد آراى فقهى اساتيد و اظهار نظرهاى جديد است. در آثار و تأليفات فقهى او خصوصيات و ويژگى‏هايى چند وجود دارد؛ ويژگى‏هايى كه هر يک مى‏تواند امتيازى براى فقيه به شمار آيد.

* عناوین مجموعه فقهی

1. المدخل: قراءة في فقه الشیخ الفقیه محمّد الحسین آل کاشف الغطاء: این کتاب در چهار بخش درباره نظرات فقهی و اصولی کاشف الغطا  نوشته شده است؛ بخش اول: کلیات بحث در هفت فصل: فصل اول تعریف علم فقه و باب های آن،  دوم : تاریخچه مرجعیت شیعه امامیه در قرون گذشته ، سوم: الاجتهاد عندالشیعة الإمامیّة، چهارم: ولایت فقیه، پنجم: أدلّة  بعض القواعد الفقهیّة، ششم : الحکمة والمصلحة، هفتم : الجمع بين الحکم الظاهريّ والواقعيّ، بخش دوم: درباره کاشف الغط، آثار فقهی ایشان، بخش سوم: ویژگی فقه علامه شیخ  محمّد الحسین آل کاشف الغطا، و بخش چهارم: سیری در آراء  اصولی و فقهی کاشف الغطا.

2. بحوث أُصولیّة ج1: شامل دو رساله از مباحث اصول، مانند: أضواء علی کفایة الأُصول  وأضواء علی فرائد الأُصول می باشد.

3. بحوث أُصولیّة ج2: این کتاب  شامل مجموعه ای از رساله ها و تعلیقات اصولی مانند: تنقيحات أصول الفقه في مباحث الألفاظ، بعض أبحاث  قوانين الأُصول، رسالة في الجمع بين الحکم الظاهري والواقعي، حاشیة علی کفاية الاُصول و حاشية علی الفصول في علم الاُصول است.

4. شرح العروة الوثقی/ کتاب الطهارة/ المبسوط ج1: مشتمل بر بحث اجتهاد و تقلید، اقسام آب و بخشی از مباحث نجاسات. می باشد

5. شرح العروة الوثقی/ کتاب الطهارة/ المبسوط ج2: مشتمل بر بخشی از مباحث نجاسات و مطهرات.

6. شرح العروة الوثقی/ کتاب الطهارة/ المبسوط ج3: مشتمل بر احکام وضو.

7. شرح العروة الوثقی/ کتاب الطهارة/ المبسوط ج4: مشتمل بر اقسام غسل.

8. شرح العروة الوثقی/ کتاب الطهارة/ المبسوط ج5: مشتمل بر احکام اموات و تیمم.

9. شرح العروة الوثقی/ کتاب الطهارة/ الوسیط ج1: شامل مباحث اجتهاد و تقلید، فصلی در اقسام آب، در نجاسات، در مطهّرات و أحكام اواني می باشد.

10. شرح العروة الوثقی/ کتاب الطهارة/ الوسیط ج2: مشتمل بر احكام تخلّی، استنجاء، استبراء، وضو، احكام  وضوء جبیره، حكم دائم الحدث، احکام غسل ها و تکفین میت می باشد.

11. شرح العروة الوثقی/ کتاب الصلاة ج1: شامل: حقیقت صلات، اعداد فرائض و نوافل، أوقات صلات یومیّة ونوافل آن و قبله است.

12. شرح العروة الوثقی/ کتاب  الصلاة ج2: شامل: ستر و ساتر، مکان مصلّی و اذان و اقامه می باشد.

13. شرح العروة الوثقی/ کتاب الصلاة  ج3: شامل:  قرائت، رکوع، سجود، تشهد، سلام، قنوت و مبطلات صلات است

14. تحریر المجلّة/ ج1: شامل: یک مقدمه طولانی حاوی 174 قاعده فقهی در باب معاملات، کتاب اوّل در بیوع مشتمل بر یک مقدمه و هفت باب، مقدمه در بیان اصطلاحات فقهی بیع و باب اول در بيان مسائل مربوط به عقد بيع و باب دوم در بیان مسائل مربوط به مبیع.

لازم به ذکر است «مجلة الأحكام العدلية» نخستين كتاب قانون، بر اساس فقه حنفی اهل سنت است كه در دولت عثمانى به سال 1869 م در همه محاكم مبناى قضاوت قرار می گرفت و در دانشكده‏ها تدريس می شد. شرح های مختلفی از سوی علمای اهل سنت بر آن نگاشته شده است، در میان فقهای شیعه كاشف الغطاء اولین فقیهی كه به شرح آن تحت عنوان «تحرير المجلة» بر اساس فقه اهل بيت(ع) اقدام كرده است.

15. تحریر المجلّة، ج 2: ادامه کتاب اول (باب سوم در بیان مسائل مربوط به ثمن، باب چهارم در بیان مسائل مربوط به ثمن و متمن بعد از عقد، باب پنجم در بیان مسائل مربوط به تسلیم و تسلّم، باب ششم در بیان اقسام خیارات و خاتمه – باب هفتم- در أحكام خيارات ) و کتاب دوم در اجاره، کتاب سوم در کفالت، کتاب چهارم در حواله و کتاب پنجم در رهن.

16. تحریر المجلّة، ج 3: مشتمل بر کتاب ششم در اماتات، کتاب هفتم در هبه، کتاب هشتم در غصب و اتلاف، کتاب نهم در حجر واكراه و شفعة و کتاب دهم در أنواع شراكت.

17. تحریر المجلّة، ج 4 و 5: جزء جهار شامل: کتاب یازدهم در وکالت، دوازدهم در صلح و ابراء، سیزدهم در اقرار، چهاردهم در دعاوی، پانزدهم در بینات و تحلیف و شانزدهم در قضاء. اما جزء پنجم مشتمل بر مسائل مربوط به نكاح، طلاق، دين، وصيّت و وقف می باشد.

18. دائرة المعارف العلیا، ج 1: تحت عنوان «أسئلة وأجوبة في المسائل الکلامیّة» بر سه قسم است: قسم اوّل، مشتمل بر ۲۲ سؤال و جواب در تفسیر بعض آیات و اخبار صادره از معصومین(ع)؛ قسم دوم: مشتمل بر ۴۸ سؤال و جواب در مسائل فلسفی و کلامی؛ قسم سوم: شامل بر ۲۳ سؤال و جواب در مسائل متفرقه.

19. دائرة المعارف العلیا ج 2: تحت عنوان « أسئلة وأجوبة في المسائل الفقهیّة » شامل 6280 سؤال و جواب در ۲۰ فصل زیر تنظیم شده است: فصل در جتهاد و تقلید، در طهارت، احكام الأموات، صلات، خمس، زکاة، صوم، حج، بیع، مکاسب، رهن، دین، وقف، هبه، نذر، صلح، شرکت، وصایا، نکاح، انفقات، طلاق، مواریث، قضا، شهادات، حدود، دیات و احکام متفرقات فقه.

20. سؤال و جواب في الفتاوی الفقهیّة: شامل 400 سؤال و جواب درباره کتاب طهارت، صلات، صوم، زكاة خمس، كفّارات، جهاد، حجّ و مكاسب به ضمیمه رسالة في القواعد الكلّيّة الفقهيّة شامل 126 مورد قواعد.

21. تعلیقات علی العروة الوثقی: شامل كتاب اجتهاد وتقليد، طهارت، صلات، صوم، زكات، خمس، حجّ، اجاره، مضاربه، شركت،  مزرعه، مساقات، ضمان، نكاح و وصيّت.

22. تعلیقات علی المکاسب: شامل: المكاسب المحرّمة، كتاب البيع، كتاب الخيارات و رسالة في قاعدة من ملك.

23. تعلیقات علی سفینة النجاة و ریاض المسائل والروضة البهیّة: تعلیقه بر سفینة النجاة در چهار جلد با عناوين ذيل تدوين و تأليف شده است: یک مقدمه و چهار مقصد: مقصد نخست در عبادات، مقصد دوم مشتمل است بر كتب امر به معروف و نهى از منكر، احياى موات، قصاص و ديات و... . مقصد سوم عقود و مقصد چهارم ايقاعات و خاتمه در بحث جهاد می باشد. ریاض المسائل: این تعلیقه شامل حواشی کتاب الطهارة تا الرکن الثالث في الطهارة الترابیّة می باشد و برای بقیه تعلیقه ای نوشته نشده است. و تعلیقه مختصری بر کتاب شرح لمعه شهید ثانی.

24. تعلیقات علی تبصرة المتعلّمین: شامل كتاب اجتهاد وتقليد، طهارت، صلات، صوم، زكات، خمس، حجّ، جهاد، متاجر، اجاره و وديعه و توابع آنها، ديون، هبه، نكاح، طلاق، عتق، ايمان، ميراث، قضاء، شهادات، حدود، قصاص و ديات  می باشد.

25. و جیزة الأحکام و الوجیزة في أحکام الاجتهاد و التقلید و الطهارة: اولی مشتمل بر شش جزء است، جزء اول: در عبادات، جزءدوم: مسائل حلال و حرام، جزء سوم: درعقود معاوضات و مجّانيّات، جزء چهارم: در اموال، ميراث، نذر، يمين، عتق و كفّارات، جزء پنجم: در نكاح و توابع آن، جزء ششم: در عقوبات و جزاءات از حدود و قصاص و ديات؛ دومی: مشتمل بر كتاب اجتهاد وتقليد، و بخشی از کتاب طهارت است.

26. بحوث فقهیة (آثار فارسی): مشتمل بر یک کتاب و شش رساله: کتاب زاد المقلّدين(رساله عمليه بصورت سؤال و جواب)  در دو جزء: حزء اول: شامل بحث طهارت تا آخر زکات و خمس، جزء دوم: شامل كتاب معاملات و تجارات، ارث، مطاعم و مشارب، صيد و ذباحه، نكاح و طلاق، رسالة در مناسك حجّ، المسائل القندهاريّة شامل هشت سؤال و جواب فقهی و کلامی، رساله فوائد جليلة شامل سه سؤال و جواب، حاشية بر منهج الرشاد و مجمع الرسائل شامل احکام اجتهاد و تقلید تا پایان احکام خمس، حاشية بر عين الحياة، رساله ای در امر بمعروف و نهي عن منكر.

27. الفهارس: شامل فهرست آیات کریمه، احادیث شریفه، اسماء معصومین، کتاب‌ها در متن، اعلام، فهرست اماکن و بقاع متبرکه، ادیان، جماعات و قبائل، اشعار، مصادر تحقیق و فهرست موضوعات می باشد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما