شنبه 1 ارديبهشت 1403   17:04:36

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در گفت و گویی تبیین شد:

انتشار کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» در سال جاری

  • خلاصه :مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تألیف کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن این پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی در گفت و گویی با اعلام این خبر اظهار داشت: کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» از پروژه «معاشرت با مؤمنان در سبک زندگی اسلامی» است که با تکیه و تأکید بر دیدگاه های مفسران متأخر شیعه می باشد؛ منظور مفسرانی که در یک قرن اخیر زیستند و اندیشه های تفسیری آنها در قالب کتاب در دنیای اسلام عرضه شده است.
وی با بیان این که پروژه «معاشرت با مؤمنان در سبک زندگی اسلامی» در سه جلد منتشر می شود، گفت: این پروژه در قطب های فکری و فرهنگی تأیید گردید و به پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سپرده شد؛ که در ابتدای کار متوجه شدیم موضوع بسیار گسترده است و ظرفیت ارائه در 3 جلد و هر جلد حدود 250 تا300 صفحه را دارد که سرفصل ها و موضوعات مهمی در این پروژه بحث می شود.
مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مبانی مسأله معاشرت تصریح کرد: در بحث معاشرت با مؤمنان با یک تقسیم بندی درونی مواجه هستیم که معاشرت یکسری مبانی دارد، یعنی اگر در روایت و قرآن کریم بحث های معاشرت را گسترده و فراوان می بینیم، چون همه این ها به یکسری مبانی استوار است که این مبانی هستند که باید و نبایدهای معاشرت را ایجاب و ایجاد می کند.
وی افزود: در برخی از بحث های معاشرت چیزی به نام "حقوق برادری" داریم که در بعضی از روایات تا 30 حق به عنوان "حقوق برادری" مطرح شده و قرآن کریم هم برخی از موارد حقوق برادری را مطرح کرده است، یعنی حقوقی که برادران دینی بر عهده یکدیگر دارند و باید رعایت شود، بخشی اندکی از آن در قرآن کریم ذکر شده و تفصیل آن در راویات اهل بیت(ع) آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با اشاره به برخی از مباحث جلد اول این پروژه اظهار داشت: مباحثی که در جلد یک این تحقیق ارائه خواهد شد، بعد از بیان مبانی آموزه های کلی و محوری و گسترده معاشرت ارائه خواهد شد، عبارت از خدامحوری، عدالت مداری، معروف مداری، خوش بینی، خیرخواهی، نیکوکاری، احترام به دیگران، مهربانی، همدردی، مواسات، برآوردن حاجات دیگران، ایثار، شاد کردن مومنان، فروتنی و تواضع، صلح و آشتی، عفو، صفح، تقافل، وفاداری، نظم، نظارت در یکدیگر، تعاون در بر و تقوا و دفاع از برادران دینی است. 
وی گفت: در آموزه های معاشرت، اصولی وجود دارد که در هنگام برخورد با دیگران باید رعایت کنیم و در مقابل آن، آداب معاشرت با گروه های خاص مانند دانشمندان، بیماران، سالمندان، مهمان و... هستند که در بخش پایانی این پروژه و در جلد سوم، خواهیم پرداخت.
مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که کنترل و بررسی نهایی جلد اول این پروژه در حال اتمام است، خاطرنشان کرد: فصل اول آن شامل بحث های کلیات، مفاهیم و مقدمات می شود و فصل دوم آن به مبانی آموزه های معاشرت می پردازد و فصل سوم این کتاب آموزه های کلی معاشرت را مطرح می کند که پیش بینی می شود تا آخر امسال این کتاب منتشر خواهد شد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما