جمعه 10 فروردين 1403   15:04:42

(مهار تورم، رشد تولید)

print

ظرفیت های علوم اسلامی و انسانی در سبک زندگی

  • خلاصه :عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی گفت: دین پدیده‌ی فرهنگی است و مسئله سبک زندگی که عرصه فرهنگ و زیست و .. را به‌دنبال خود دارد باید در چارچوب دین و جامعه تئوریزه شود، اما این مفاهیم تا چه اندازه شالوده شناسی شده‌است یا خیر، جای تأمل دارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به نقل از معالم، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین پایانی چهارمین جشنواره کتاب سال "سبک زندگی" که به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد به تبیین «ظرفیت های علوم اسلامی و انسانی در سبک زندگی» پرداخت و گفت: مفهوم سبک زندگی باید مانند مفهوم گفتمان سازی نسبت خودش را مشخص کند، حوزه علوم انسانی با این مفاهیم مرتبط است و بعد از ارتباط مفاهیم در حوزه علوم انسانی باید مفهوم در سطح جهانی توجه و توجیه شود؛ زیرا هر مفهوم یک عقبه نظری و تئوریک دارد.
وی افزود: باید دانست مثلا تدبیر یا سیاست به‌معنای علم سیاست نیست بلکه به‌معنای مدیریت زندگی است و برنامه‌ریزی برای آن باید صورت بگیرد‌.
عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی یادآورشد: در حوزه حیات علوم انسانی، اولین قدم رفتارگرایی می‌باشد و چه درعلوم رفتاری و چه در علوم اجتماعی باید به عرصه معنا توجه داشت. البته راجع‌به معنا نظریات مختلفی ارائه‌شده که باید به آن توجه کرد.
وی ادامه داد: برخی از نظریات این‌گونه است که انسان چه به‌صورت فردی و چه در حوزه اجتماعی ابعادی تجسم‌یافته دارد، ابعاد اقتصاد، سیاست و فرهنگ معنای برساختی دارند که در ذات و نفس‌الامر ما به آن قائل نیستیم؛ باید به این مسئله توجه داشت که آیا معانی آرمان‌ها و ارزش‌ها و پیامدهایی که در عرصه دین برای سبک زندگی وجود دارد آیا ارزش نفس‌الامر یا ذاتی دارد که بتوان راجع‌به صدق یا کذب بودن آن صحبت کرد یا واقعیتی متافیزیکی دارند.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: از زمان کانت به بعد معانی، ارزش شناخت ندارند و این مفاهیم متافیزیک طبق دیدگاه کانت یک توهم است، چون این مفاهیم در قالب‌های ذهنی جای می‌گیرد؛ اما در علوم طبیعی قابلیت صدق و کذب وجود دارد؛ ولی در علوم انسانی مسئله جای تأمل دارد و باید دانست که در علم مدرن و عرصه حقایقی که علمی نیست، معرفت علمی نمی‌توانیم پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: در نظرات افراد مختلف نگاه به معنا و مفهوم و ارزش متفاوت است. ماکس وبر برای عرصه معنا هویت قائل است؛ در عرصه دین اول دین معرفت الله است یعنی دین با معرفت می‌آید و این معرفت و نفس‌الامر قابلیت صدق و کذب دارد یا خیر باید بررسی شود و باید دانست که این معرفت ابتدای دین چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد.
عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد که باید بررسی شود که آیا فرهنگ هویت مستقل نسبت‌به اقتصاد سیاست و مسائل پیرامون دارد یا خیر؟
وی معتقد است؛ دین پدیده‌ی فرهنگی است و مسئله سبک زندگی که عرصه فرهنگ و زیست و .. را به‌دنبال خود دارد باید در چارچوب دین و جامعه تئوریزه شود، اما این مفاهیم تا چه اندازه شالوده شناسی شده‌است یا خیر، جای تأمل دارد.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: باید چهارچوب‌ها بازخوانی شود، سبک تربیت کتاب‌های اخلاقی که مسائل پیرامونی خودش را دارد؛ مورد واکاوی قرار گیرد و هر کدام بر مبنای خودش عمل شود.
وی بیان داشت: ما باید علاوه‌بر این‌که سبک زندگی مردم را تبیین می‌کنیم در سبک زندگی خودمان نیز تئوریزه کردن صورت دهیم. اگر دختر یا پسری کوتاهی می‌کنند و ما به‌دنبال راهکار هستیم ما باید در سبک معرفتی خودمان نیز تغییرات و تاملاتی داشته باشیم.
عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در سبک زندگی مدرن تعاریف، مدل زندگی و تفسیرها متفاوت است ما نسبت‌به تک‌تک مسائل نیاز به کار داریم.
وی اظهارداشت: تمام نظریه‌پردازان مختلف درمورد سبک زندگی مثل اقتصاد سیاست نظریاتی دارند و اشخاصی مانند وبر و مارکس و کانت و … هرکدام نظریات مجزایی دارند که بایستی شالوده شناسی صورت گیرد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما