شنبه 8 ارديبهشت 1403   14:23:23

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد:

انتخابات فرصت ساز نوآوری در حکمرانی

  • خلاصه :چهارمین جلسه از سلسله نشست های انتخاباتی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسینی زهانی مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حسینی زهانی در  نشست علمی تبیینی با موضوع مبانی اعتماد به آرائ مردم ابراز داشت:  امروزه برای توجیه دهه هفتادی ها و هشتادی ها و دعوت به مشارکت در انتخابات باید از ادبیات فطرت پسند و استدلال های عقلی و تجربه های جامعه جهانی استفاده کرد. 
وی دربیان  مبانی اعتماد به رای مردم  گفت:   هر کاری را عقل بهره مند از وحی تایید کند،  حجت است ؛ و به تعبیری دیگر هرچه عقل عقلای متشرع و متدین تایید کند دقیقا مورد تایید شرع هم است  و بنابر این اصل موضوع انتخابات که مورد تایید عقلای متشرع جامعه دینی است قطعا مورد نظر شارع نیز هست .
مبنای دوم در ضرورت مشارکت در انتخابات پیروی از عرف عقلای ابنای بشر و توجه به رویه ی صحیح سازندگان جهان امروز و پایه ریزان تمدن هستند.
امروز ما شاهدیم که تمام ابنای بشر در جوامع پیشرفته ویا جوامع  درحال پیشرفت  برای هر تصمیم ملی سراغ عقلا و افراد خبره و باتجربه ی خودشان می روند و با درنظر گرفتن تمام ابعاد موضوع به ویژه  منافع ملی و مصالح ملت  تصمیم می گیرند و قانون می گذارند.
وی با بیان اینکه سومین مبنای ضرورت مشارکت در انتخابات مشروعیت بخشی مجلس نمایندگان به تصمیم گیری ها و قانون گذاری های نظام است؛ گفت: بنا بر نظریه ولایت فقیه امامین انقلاب مشروعیت بخشی به نظام حکمرانی از طریق نظام پارلمانی محقق می شود ، زمانی که لایحه ای یا طرحی  در صحن مجلس رای میاورد و عدم مغایرت آن  با شرع و قانون احراز می شود  پشتوانه ی شرعی برای اجرا پیدا می کند  و تخلف از آن حرام است حتی برای شخص رهبری نظام
این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه گفت : چهارمین دلیل بر ضرورت مشارکت در انتخابات مجلس ، مقبولیت بخشی مجلس به مصوبات نظام  است؛ زمانی که  لایحه ای یا طرحی یا پیمان نامه ای و معاهده ای  در صحن مجلس رای می آورد و عموم نمایندگان ملت آن را تایید می کنند، این مصوبه برای اجرا در تمام ارکان کشور مقبولیت پیدا می کند؛ .
به گفته وی،  انتخابات نمایندگان فرصت  نوآوری درحکمرانی را فراهم می کند؛ وقتی نظام پارلمانی باشد هر نماینده ای می تواند دیدگاهی جدید را ارائه کند ،نماینده می تواند تمام  ارکان نظام و قوانین و فرایندهای کشور را آزادانه مورد نقد قرار دهد و این  تضارب آراء موجب شکوفایی و پویایی کشور می شود و رای ما در انتخاب نمایندگان اصلح بستر ساز این اتفاق مبارک هست .
وی ابراز داشت  امروز برای توجیه دهه هفتادی ها ودهه هشتادی ها باید از ادبیات فطرت پسند و استدلال های عقلی و تجربه های جامعه جهانی استفاده کرد. 
مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تبیین استدلال های  قرانی برای جلب مشارکت در انتخابات  تاکید کرد قرآن کریم این کتاب آسمانی ما را دعوت به  تعقل، تفکر و تدبر می کند و کسانی را که فکر نمی کنند تعقل و تدبر ندارند، ملامت می کند
وی افزود: حال اگر بخواهیم تفکر و تعقل و تدبرجمعی داشته باشیم  باید مجمعی از خردمندان باتجربه را درجایگاهی به نام مجلس نمایندگان تشکیل بدهیم  تا آن مجلس تعقل و تفکر و تدبر جمعی را در درون خود محقق کند و نتیجه کار خود را درقالب قانون به متن جامعه تسری بدهد .
حسینی زهانی با بیان اینکه  قرآن کریم پیوسته  بر اصلاح رفتار و تغییرالگوی رفتار امت اسلامی  تاکید داشته است ، متذکر شد:  خداوند متعال  اراده کرده است که  نعمتی را ازمردم نستاند یا نقمتی را از آنان برطرف نکند ، مگر آن که خودشان در فرایند زیست فردی و اجتماعی شان تغییر ایجاد کنند. و این تغییر در قالب تغییر قوانین و فرایندهای زندگی محقق می شود ونمایندگان مجلس نقش اصلی در تدوین و تصویب قوانین اصلاح گر و تغییر دهنده دارند 
این مدرس دانشگاه  با بیان اینکه قرآن کریم بر نظارت اجتماعی در جامعه دینی تاکید کرده  است؛ خاطرنشان کرد: قرآن کریم  نظارت اجتماعی و امر به معروف را از واجبات معرفی کرده است ؛ امر به معروف، مکانیزمی است  دین خدا برای نظارت عمومی طراحی کرده است مجلس نمایندگان ملت عالی ترین جایگاه فرا نهادی برای نظارت اجتماعی است .
حسینی زهانی با بیان اینکه دلیل دیگر برضرورت انتخاب وکیل  سنت پیامبر اکرم ص است، گفت: سنت پیامبر اکرم ص نشان می دهد  قبل از تصمیم گیری مامور به مشورت با امت بوده است ،  ما پیروان پیغمبر اکرم  نیز موظفیم  نمایندگانی را تعیین کنیم تا در مرحله مهم و حساس  قانون گذاری اجتماعی مشاوران عالی جامع باشند .
وی با بیان اینکه  سنت ائمه معصومین  ع نیز موید این مطلب است که  می توانیم برای رسیدن به اهداف مشروع وکیل بگیریم. امامان معصوم ع  اززمان امیر المومنین علی ع  تا عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه در عصر غیبت صغری همگی افرادی به عنوان وکلای امام داشته اند. 
و سنت امامان معصوم ما را دعوت می کند به مشارکت در انتخاب وکلاوامنای ملت  در مجلس 
مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت:  تمام فقهای شیعه در طول تاریخ تشیع نیز  در سرزمین های اسلامی وکلایی صالح  داشته اند بنابر این در روزگار ما هم  انتخاب و کیل برای مجلس شورای اسلامی استمرار رویه و سنت حسنه ی فقهای عظام شیعه در طول تاریخ تشیع است ..
وی در جمع بندی نهایی گفت : ما در راستای تحقق اصول عقلی ،  تجربه موفق بشریدر قانون گذاری ،تاسی به قران کریم و سنت پیامبر اکرم وروش اهل بیت اطهار ع و رویه ی فقهای عظام شیعی و لبیک به ندای  امامین انقلاب شرکت حداکثری در انتخابات روز جمعه 11اسفندماه 1402 را از واجبات اجتماعی  خود می دانیم.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما