پنجشنبه 9 فروردين 1403   20:26:24

(مهار تورم، رشد تولید)

print

بررسی سیره امیرالمومنین علی(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع)

  • خلاصه :دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ایام ماه مبارک رمضان و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) با محوریت گزیده‌ای از سیره حضرت بر پایه کتاب «الغارات» را برگزار کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام الویری در در بخش اول این سلسله مباحث به معرفی کتاب الغارات پرداخت و گفت: این کتاب دربردارنده بخشی از خطبه های امیرالمومنین، رفتارها، مواضع حضرت و همچنین اوضاع زمانه ایشان است که از این حیث بسیار مهم است و شاید بتوان گفت هیچ کتاب تاریخی را نمی توان نام برد که درباره آن دوران سخن گفته باشد و خود را بی‌نیاز از این کتاب (الغارات) بداند.
وی با اشاره به قسمتی از این کتاب با عنوان «سیره عملی و رفتاری حضرت علی(ع)» گفت: در این بخش از معاویه بن عمار نقل شده است که: امام صادق(ع) فرمودند: هیچ دو کاری برای خدا پیش روی علی(ع) قرار نمی‌گرفت مگر آن که حضرت دشوارترین آنها را برمی‌گزید. علی(ع) تا زمانی که در کوفه بود، از دست‌رنج خود که از مدینه برایش می‌آوردند می‌خورد. اگر می‌خواست سویق بخورد، آن را در انبانی از جنس پوست می‌ریخت و از ترس این که دیگران چیزی دیگر بر آن بیافزایند، دهانه آن را هم می‌بست. (به راستی) زاهدتر از علی در دنیا کیست؟
حجت‌الاسلام الویری در بخش دوم سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) به بیان ساده‌زیستی حضرت و تلاش جهت حفظ نمادهای عصر پیامبر اکرم(ص) پرداخت.
این استاد گروه تاریخ در ابتدا با اشاره به گزارشی از کتاب الغارات در خصوص غذای حضرت علی(ع) گفت: در این گزارش از عقبه ابن علقمه نقل شده است که: به نزد علی(ع) رفتم و با دیدن ماستی بسیار ترش که ترشی آن مرا می‌آزرد و تکه نانی خشک در برابر او، غافلگیر شدم. گفتم: ای امیر مؤمنان آیا چنین چیزی می‌خورید؟ حضرت به من گفت: ای ابا جنوب، من پیامبر خدا(ص) را دیدم که از این نان خشک تر می خورد (و در حالی که حضرت به لباسشان اشاره کردند) و گفتند که از این خشن تر را هم می‌پوشید. پس اگر من همان کار را که پیامبر انجام می‌داد انجام ندهم، بیم آن دارم که به او نپیوندم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما