چهارشنبه 12 آذر 1399   16:33:07
(جهش تولید)

print

انتشار اثر جدید استاد واعظی

  • خلاصه :کتاب زبان فقه و حقوق اثر جدید حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی از سوی موسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
<div style="text-align:justify">به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (&nbsp;<a href="http://tablighnews.dte.ir/">تبلیغ نیوز</a>&nbsp;)، فقه و حقوق اگرچه دانشی هنجاری و مربوط به هدایت و تنظیم رفتارها و مناسبات انسانی است و در فقه، افزون بر این، هدایت رفتار عبادی را نیز بر عهده دارد، امّا مانند هر قلمروی دانشی دیگر موضوع تأملات فلسفی نیز قرار می&zwnj;گیرد. بخش انبوه و وسیعی از پرسش&zwnj;های مربوط به فقه و حقوق جزء مسائل آن قرار می&zwnj;گیرد که در چارچوب روش و منابع فقه و حقوق پاسخ خود را دریافت می&zwnj;کند، امّا بخشی از پرسش&zwnj;ها جنبه فلسفی داشته و جزء مسائل این دانش هنجاری محسوب نمی&zwnj;شود، زیرا با نگاهی بیرونی کلیّت فقه و حقوق را موضوع برخی تأملات فلسفی قرار داده و درباره آن پرسش&zwnj;گری می&zwnj;کند. به طور طبیعی پاسخ به این قسم پرسش&zwnj;ها و تأملات با اسلوب و روش و منابع معرفتی مرسوم در پاسخ&zwnj;گویی به مسائل فقهی و حقوقی میسّر نیست و فلسفیدن و به&zwnj;کارگیری روش&zwnj;های تحلیلی و عقلی خاص خود را طلب می&zwnj;کند. به&zwnj;همین&zwnj;سبب در کنار دانش فقه و حقوق نیازمند شکل&zwnj;گیری و فربهی و شکوفایی دانش فلسفه حقوق و فلسفه فقه نیز هستیم.<br /> فلسفه حقوق میدان گسترده&zwnj;ای از مباحث و مسائل را شامل می&zwnj;شود که نگارنده در فصل دوم مکتوب مختصری که پیش از این به نام &laquo;درآمدی بر نسبت فلسفه و حقوق&raquo; به چاپ رسید، فهرستی از اهم پرسش&zwnj;ها و محورهای بحثی فلسفه حقوق را آورده است. یکی از محورهای مهم در مباحث فلسفه فقه و حقوق، تأملات فلسفی در مورد زبان فقه و حقوق است. کتاب حاضر درخصوص این محور متمرکز شده است؛ از&zwnj;این&zwnj;رو اثری در زمینه فلسفه فقه و حقوق است که به زبان فقه و حقوق می&zwnj;پردازد.<br /> <br /> <strong>*فصل اول: متن فقهی و چالش های زبانی</strong><br /> این اثر در پنج فصل سامان یافته است. در فصل نخست به چیستی متن فقهی و چالش&zwnj;های زبانی و غیرزبانی معطوف به متن فقهی پرداخته می&zwnj;شود و نشان می&zwnj;دهد که تأملات انتقادی و چالش&zwnj;های نوپدید عرصه فقه اسلامی از چه خاستگاه و راهبردهایی برمی&zwnj;خیزد و کدامینِ آن&zwnj;ها وجه زبانی دارد.<br /> <br /> <strong>*فصل دوم: متن حقوقی به مثابه گفتمان اجتماعی و تاریخی</strong><br /> فصل دوم مشتمل بر دو بحث مهم است: اوّل آن&zwnj;که متن حقوقی به طور عام و فارغ از این&zwnj;که به چه نظام حقوقی تعلق داشته باشد آیا نظیر سایر متن&zwnj;های ادبی، تاریخی و فلسفی است یا آن&zwnj;که ماهیتی متفاوت دارد و باید آن را به عنوان یک گفتمان اجتماعی و برساخته&zwnj; در خدمت اهداف و مقاصد گفتمان اجتماعی و ایدئولوژیک خاص تصور کرد؟ قسمت دوم فصل دوم به مقوله تاریخ&zwnj;مندی متن فقهی و حقوقی به&zwnj;مثابه چالشی زبانی می&zwnj;پردازد و پس از شرح مختصر چهار تقریر از تاریخ&zwnj;مندی، به پاسخ استدلال&zwnj;هایی می&zwnj;پردازد که محدودیت&zwnj;های زبانی را دست&zwnj;مایه استدلال بر تاریخ&zwnj;مندی و فراعصری&zwnj;نبودن احکام فقهی قرار داده&zwnj;اند.<br /> <br /> <strong>*فصل سوم: قانون به مثابه فعل گفتاری</strong><br /> فصل سوم به این مسئله می&zwnj;پردازد که آیا می&zwnj;توان متن حقوقی و قانون را به&zwnj;مثابه یک فعل گفتاری تلقی کرد. نظریه افعال گفتاری در فلسفه زبان و کاربردشناسی پی&zwnj;آمدهای مهمی درزمینه تفسیر متن دارد و قصد و نیّت گوینده و ماتن و زمینه (contex) حاکم بر گفتار را در تعیین معنای مراد و مقصود متکلم و فاعل فعل گفتاری، تعیین&zwnj;کننده و اکتفا به تفسیر لفظی اظهارات زبانی را ناکافی و گمراه&zwnj;کننده می&zwnj;داند. بررسی ادله موافقان و مخالفان افعال گفتاری بودن قوانین، وجهه همّت این فصل است و ثمره عملی این بحث در تفسیر قوانین عادی و قانون اساسی ظاهر می&zwnj;شود.<br /> <br /> <strong>*فصل چهارم: زبان و حقوق</strong><br /> فصل چهارم از &laquo;زبان و حقوق&raquo; بحث می&zwnj;کند؛ برخلاف چهار فصل دیگر کتاب که از &laquo;زبان فقه و حقوق&raquo; بحث می&zwnj;کند. در این فصل، متن و زبان فقه و حقوق موضوع تأملات نیست، بلکه پیوند و ربط مطالعات فلسفی زبان با حقوق محل توجه است. پرسش محوری آن است که آیا عرصه حقوق به&zwnj;کلی بی&zwnj;نیاز و بی&zwnj;ارتباط با نظریه&zwnj;ها و رهاوردهای فیلسوفان زبانی است یا آن&zwnj;که نظریه&zwnj;های شکل&zwnj;گرفته در فلسفه زبان و سمانتیک و کاربردشناسی می&zwnj;تواند در حوزه حقوق پژواک داشته و توجه و اهتمام به آن&zwnj;ها ثمرات عینی و عملی داشته باشد؟<br /> <br /> <strong>*فصل پنجم: صدق پذیری و استدلال در زبان فقه و حقوق</strong><br /> فصل پایانی به دو پرسش مهم می&zwnj;پردازد. در قسمت اوّل از صدق&zwnj;پذیری گزاره&zwnj;های فقهی و حقوقی بحث می&zwnj;شود. پرسش آن است که آیا اشتمال فضای حقوق و فقه به ادراکات اعتباری و مضامین وضعی و قراردادی مجالی برای اظهارات زبانی معرفت&zwnj;بخش و صدق و کذب&zwnj;پذیر باقی می&zwnj;گذارد؟ براساس کدامین شرایط و کدامین نظریه صدق می&zwnj;توان این صدق&zwnj;پذیری را تبیین کرد؟ قسمت دوم فصل پنجم، معطوف به امکان اقامه استدلال منطقی و تألیف قیاس استنتاجی در حوزه فقه و حقوق است. عالمان برجسته&zwnj;ای چون علامه طباطبائی و شهیدمطهری منکر امکان اقامه استدلال منطقی در مورد قضایای مشتمل بر ادراکات اعتباری هستند. نگارنده ضمن پاسخ به استدلال&zwnj;ها از امکان اقامه استدلال منطقی و استنتاج عقلی در عرصه فقه و حقوق دفاع می&zwnj;کند.<br /> <strong><br /> *تهیه کتاب</strong><br /> کتاب &quot;زبان فقه و حقوق&quot; به قلم حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی&quot;رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم&quot; در ۲۰۴ صفحه، قطع رقعی و به قیمت ۳۰ هزار تومان توسط موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.<br /> علاقه مندان جهت تهیه این کتاب و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به فروشگاه های بوستان کتاب و یا نشانی اینترنتی www.bustaneketab.com مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۷۷۴۲۱۵۵ با پیش شماره ۰۲۵ تماس حاصل کنند.</div>
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
025-371160
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما