نشست نقد و تحلیل فیلم
1397/4/7 پنجشنبه به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی؛ نشست نقد فیلم «فِراری» برگزار شد نشست نقد فیلم «فِراری» به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و در سینما آیه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، نشست نقد فیلم «فراری» با حضور داوودنژاد "کارگردان این فیلم" و حجت الاسلام والمسلمین رادنیک "کارشناس سینما" و جمعی از فعالان عرصه نقد فیلم در سینما آیه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام رادنیک با اشاره به فیلم فراری اظهار داشت: وقتی در قم در رابطه با فیلمی بحث می کنیم باید به مقولات فرهنگی و اندیشه ای فیلم  و این که شما به عنوان یک کارگردان با تجربه چه دغدغه ای داشته اید که به این موضوع "نقد اجتماعی" پرداخته اید، توجه کنیم.
وی تصریح کرد: مقدمه من به نقد این فیلم این است که یکی از دلایلی که ما در جشنواره، فیلم فراری را دیدیم و پسندیدیم این است که فیلم یک مسأله اجتماعی را تحلیل می کند و پیشنهادهایی را می دهد و طرح بحث فیلم را پسندیدیم و احساس کردیم که در سینمای ایران در این زمینه خلأ اساسی وجود دارد.
این کارشناس سینما با اشاره به مبانی اندیشه ای در اندیشه پست مدرن، خاطر نشان کرد: یکی از چیزهایی که ما در فراری می بینیم دوتایی های چند گانه برگرفته از اندیشه پست مدرن در این فیلم است که فراری و پیکان، دختر نسل چهارمی و مرد نسل اولی، نو کیسه ها و فقرا و از این قبیل دوتایی ها در فیلم زیاد دیده می شود و اتفاقا از لحاظ ساختاری فیلم توانسته معنا و محتوایی که دنبالش بوده را به خوبی نشان دهد و آن را بپروراند.
وی گفت: این فیلم یک فیلم شاخص است که وارد مسائل اجتماعی شده و جریان های مختلف از قبیل از هم پاشیدگی خانواده و آلودگی های موجود در فضای شهر و کسانی که در جامعه هستند و ایستاده اند و نقش خودشان را ایفا می کنند و مجموعه ای از این مباحث را در داخل داستان فیلمی که به راحتی بیننده می تواند با شخصیت های داستان همراه شود را بیان کرده است. 
حجت الاسلام والمسلمین رادنیک با بیان این که در این فیلم به جهان مددرسان هم اشاره ای شده است، گفت: این فیلم ضمن بیان مشکلات برای حل مشکلات راهکار می دهد و فردی را نشان می دهد که در عین حالی که مشکلات زیادی دارد ولی باز ایستاده است و مقاومت می کند تا مشکلات را برطرف کند. 
وی با بیان این که نگاه من نسبت به این فیلم نگاه مثبتی است، خاطرنشان کرد: ما باید مکانیسم هایی را تعریف کنیم که این گونه نگاه های نقد اجتماعی در سینما تقویت شود.
در ادامه این نشست علیرضا داوود نژاد "کارگردان فیلم فراری" با انتقاد از اکران نامناسب فیلم فراری در سینماهای کشور، به مطالب مطرح شده در نشست و معرفی بیشتر این فیلم پرداخت.
فِراری فیلمی به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، نویسندگی کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری و تولید سال ۱۳۹۴ است که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمد.
این فیلم درباره دختری است که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با خودروی «فِراری» نه و نیم میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد و درگیر ماجراهایی می‌شود. 
این فیلم در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ در سینماهای کشور اکران شده‌است.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما