نقد فیلم
1397/5/1 دوشنبه کارگردان فیلم پاپ: نشست نقد و بررسی فیلم «پاپ» برگزار شد شست نقد و بررسی فیلم «پاپ» با حضور کارگردان و جمعی از هنرمندان و منتقدان و به همت مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی در سینما آیه قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، نشست نقد و بررسی فیلم «پاپ» به کارگردانی و نویسندگی احسان عبدی پور با حضور کارگردان و جمعی از هنرمندان و منتقدان، در دومین نشست از سلسله نشست های «جهانِ فیلم» به همت مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی در سینما آیه قم برگزار شد.
عبدی پور با بیان این که من بهترین کارگردان برای ساخت نوشته های خود نیستم، گفت: من تمام توانم را روی متن می گذارم و هر چه فیلم ساخته ام هنوز متن تکمیل نشده وارد پروژه کارگردانی می شدم و بعضا شده بود که ما فیلم برداری می کردیم ولی هنوز ته قصه معلوم نبود.
وی با بیان این که من خیلی به نوشتن و ادبیات علاقه دارم، گفت: اگر روزی قرار باشد که به من جایزه ای داده شود دوست دارم آن جایزه نویسندگی باشد تا کارگردانی زیرا احساس می کنم نویسندگی وجه اصیل تری از سینما است و هر اثری را هر کسی نمی تواند بنویسد ولی ممکن است هر کارگردانی با اختلاف اندکی در کیفیت بتواند بسازد.
کارگردان فیلم "تنهای تنهای تنها" در پاسخ به این نقد که چرا اسم فیلم اخیر خود را "پاپ" گذاشته اید در حالی که موضوع فیلم در مورد سیاه پوست بودن و یک تفکر است که سیاه پوستان در جایگاه پاپ قرار بگیرند، افزود: اسم فیلم نا مربوط به موضوع فیلم نیست و انتخاب اسم یک موضوع سلیقه ای است.
وی با بیان این که سینمای ما با توجه به نوع علاقه مخاطب و یا حتی علاقه تهیه کننده فیلم ها ساخته می شود، گفت: سینما در ایران مانند یک پرستار بچه ای است که وظیفه گریه نکردن او را به عهده دارد، نه یک معلم که وظیفه آموختن به بچه را هم داشته باشد و به همین دلیل ما در سینما ژانر نداریم و کرانه های فرهنگی ما در سینما نمود ندارد.
عبدی پور با ارائه خلاصه ای از فیلم "پاپ" اظهار داشت: این فیلم داستان یک خانواده سیاه پوست در بوشهر است و یک دختر تهرانی هم اجاره نشین خانه آنها است و مادر و پدر در خانواده باهم اختلاف دارند؛ این فیلم در یک بازه زمانی سه قصه از این خانواده را به صورت مجزا روایت می کند و با تمام شدن قصه هر نفر به سراغ قصه دیگری می رود و به همین خاطر بعضی از صحنه ها تکرار شده است.
وی با بیان این که فیلم "پاپ" قوم نگارانه و در پی ترسیم جغرافیای بوشهر نیست، افزود: ما در سینما یک مفهومی داریم به عنوان جغرافیای خلاق زیرا ما فیلم مستند نساختیم و به همین خاطر برخی از رفتارها و علائم محیطی هم می تواند خلاقانه باشد. 
کارگردان و نویسنده فیلم "پاپ" با بیان این که این فیلم تبلیغ مسیحیت نیست و کسی که در این فیلم آموزه های مسیحی را آموزش می دهد حالت کاریکاتوری دارد، گفت: جامعه ای که اندام‌واره است، مانند بدن انسان باید گاهی دوز پایینی از بیماری را وارد آن کنی تا واکسینه شود ولی برخی معتقدند که همین هم مجاز نیست و به همین خاطر این فیلم در وزارت ارشاد خیلی اذیت شد تا به جشنواره رسید.
وی در پاسخ به این نقد که موضوع این فیلم شاید دغدغه کسی در بوشهر نباشد و خیالی است، گفت: شخص اول فیلم که همان فرج است در واقعیت قبل از این که خود را عضو هر گروهی بداند خود را از سیاهان عالم می دانست و همین مسأله باعث شد که جرقه این داستان در من ایجاد شود و به سراغ نوشتن فیلم نامه و تولید آن بروم.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین راد نیک (کارشناس و منتقد سینما) با بیان این که کارگردان فیلم "پاپ" بیشتر خود را نویسنده می داند تا کارگردان اظهار داشت: یکی از واضحات جریان سینما این است که ریشه سینما در ادبیات است و کشورهایی که سینمای مستحکم و قوی دارند توانسته اند با ادبیات ارتباط خوبی برقرار کنند.
وی با بیان این که ریشه های غنی ادبیات است که تنه تنومند سینما را پرورانده و رشد داده است، گفت: ادبیات دو رکن اساسی دارد؛ اول تخیل و دوم تجربه زیستی است و ممکن است تجربه خود نویسنده نباشد ولی نویسنده بتواند به خوبی سوار بر تجربه دیگران شود.
این کارشناس سینما خاطرنشان کرد: کارهایی که از این کارگردان دیده ایم مانند "تنهای تنهای تنها" در آن کارگردان به درستی توانسته بود مسائل شخصی را با مسائل بین المللی و مسائل هستی پیوند بزند و این برگرفته از استفاده از دو رکن تخیل و تجربه زیستی در نویسندگی ایشان است.


 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما