جوادی
1395/10/27 دوشنبه عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:  پشتوانه همه کارهای انسان عقل است نباید در مواجه با آثار علمی یک اندیشمند تنها به یکی یا بخشی از آنها اکتفا کرد بلکه باید توجه کرد که آراء یک اندیشمند در هر اثر او دارای ویژگی ها و اقتضائات خاصی است که نمی تواند به تنهایی منبع موثقی برای درک نظریات او باشد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، قاسم جوادی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در نشست عقل گرایی و نقل گرایی در کلام امامیه با تاکید بر اهمیت بهره مندی از عقل در رویارویی با مسائل مختلف گفت: در جوامع شیعی مواردی مشاهده می شود که می توان از آنها چنین برداشت کرد که تمایل به سمت نقل گرایی به معنای عام آن در مردم و برخی از اندیشمندان وجود دارد. 
وی افزود: مسائلی همچون جایگاه خواب و رویا، استخاره، اجماع، برخی از احکام فقهی همچون تکفیر، جریان اهل رای، جریان مقاصدی یا مقاصد الشریعه، بحث لعن و مسائلی از این دست نشان از آن دارد که از تاکید برعقل گرایی کاسته شده و تمایل بیشتری به سوی نقل گرایی وجود دارد.
این محقق و پژوهشگر دینی میراث شیعی را مجموعه ای از منابع عقل گرایانه و نقل گرایانه دانست و عنوان کرد: برخی از این منابع همچون کتاب شریف نهج البلاغه از عقل گرایی قابل توجهی برخوردار است که می تواند با ورود به تمامی بخش های زندگی مردم نقش مهمی ایفا کرده و موثر باشد، ضمن اینکه آنان را در دام حس گرایی گرفتار نسازد، اما در این میراث منابع غیرعقل گرایانه بسیاری نیز ممکن است یافت شود.
وی ضمن تاکید بر شناخت اهمیت و جایگاه عقل در درک مباحث دینی عنوان داشت: نباید در مواجه با آثار علمی یک اندیشمند تنها به یکی یا بخشی از آنها اکتفا کرد. باید توجه کرد که آراء یک اندیشمند در هر اثر او دارای ویژگی ها و اقتضائات خاصی است که نمی تواند به تنهایی منبع موثقی برای درک نظریات او باشد. به عنوان مثال هر یک از آثار امام خمینی(ره) دارای ویژگی هایی است که ممکن است با دیگری متفاوت باشد، لذا باید برای بدست آوردن شناخت و درکی صحیح از آراء و افکار امام خمینی(ره) همه آثار ایشان را تک به تک مطالعه کرد و مد نظر قرار داد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما