تاریخ اسلام
1396/4/10 شنبه انتشار شماره 69 فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام شصت و نهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام در بهار 96 به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، شماره 69 فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام به صاحب امتیازی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مدیر مسؤولی شمس الله مریجی و سردبیری محسن الویری منتشر شد. 
فصلنامه علمی ـ پژوهشی تاریخ اسلام نخستین نشریه ای است که در زمینه مطالعات تاریخی موفق به کسب رتبه علمی ـ پژوهشی از شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی شورای عالی حوزه های علمیه شده است. 
این فصلنامه بر آن است با توجه به آرمان ها و ظرفیت های حوزه های علمیه و نهادهای علمی وابسته به آن برای تحول در علوم انسانی و بر اساس سنجش وضعیت کنونی علمی کشور فعالیت های خود را پی بگیرد. رویکرد جدید فصلنامه توجه بیشتر به مباحث معرفتی و روش شناختی تاریخ پژوهی در چارچوب اندیشه اسلامی است.  
در این شماره، تعداد 7 مقاله به زبان فارسی و دو مقاله نیز به ترجمه عربی و انگلیسی چاپ شده است؛ برخی از عناوین مقالات منتشر شده عبارتند از: «دیدگاه مادلونگ درباره اختلاف امام حسن(ع) و امام علی(ع)» نوشته محمدرضا بارانی و زینب میرزایی مهرآبادی، «نقش سید بن طاووس در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان» اثر محسن رحمتی و زینب بیرانوند، «چیستی، خاستگاه و علل برآمدن تاریخ اجتماعی» به قلم سید ابوالفضل رضوی و شهرام رهنما(حسن وند)، «نقش عوامل سیاسی در روابط عنازیان و سلجوقیان» نوشته حمیدرضا مطهری و زین العابدین رشید کوهستانی منتشر شده است. 
از دیگر مقالاتی که در این فصلنامه به چاپ رسیده، می توان به «پادشاه زدگی؛ غلبه نظامیان بر ساختار سیاسی ـ اداری خلافت عباسی» اثر محبوبه فرخنده، «بررسی تاریخی زمینه ها و مصادیق تأثیر ادب ایرانی بر ادب عربی و پی آمد آن در قرون نخستین اسلامی» به قلم امیرحسین حاتمی و حسن اللهیاری، «اِل سید و مناسبات وی با هودیان و مسیحیان اندلس» نوشته رضوان یزدانی، یونس فرهمند و قنبرعلی رودگر و دو مقاله با ترجمه عربیِ ابرار حیدری و ترجمه انگلیسیِ مهین السادات طباطبایی اشاره کرد.
سردبیر این فصلنامه در پایان بخش یادداشت این فصلنامه متذکر شده که فصلنامه که کامیابی خود را رهین همراهی اندیشمندان دین باور می داند، همه پژوهشگران تاریخ را به ارسال مقالات خود که به این رویکرد مجله همساز باشد، فرا می خواند. 
شصت و نهمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام در 214 صفحه و به شمارگان 200 نسخه و با قیمت 70000 ریال منتشر شد؛ علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس www.hiq.bou.ac.ir مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما