آیت الله سبحانی- گردهمایی مبلغان
1396/6/27 دوشنبه آیت الله سبحانی تأکید کرد: لزوم شروع خیزش آگاه سازی خطرات کاهش جمعیت حضرت آیت الله سبحانی گفت: باید خیزشی جمعی در ایران شروع شود و مسئله خطرات کاهش جمعیت را به صورت علمی مطرح کنند، نه حماسی و ضرر های این مسئله را از جنبه فردی و اجتماعی بیان کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در همایش حوزه علمیه و جمعیت که با همکاری نهادهای حوزوی در مرکز همایش های بین المللی پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله بروجردی در هر مسأله که وارد می شد اول تاریخچه آن مسئله را بیان می کرد که این مسأله در چه زمانی و در کدام منطقه عنوان شده و سیر تاریخی مسئله را می گفت، سپس روایات را می خواند.
این مرجع تقلید به سیر تاریخی پرداختن به مسأله جمعیت پرداخت و تصریح کرد: مسئله تحدید نسل و کاهش جمعیت به قرن 18 برمی گردد؛ دانشمندی اقتصادی کتابی را در سال 1797 منتشر کرده و مسئله جمعیت را ایشان مطرح کرده و تعبیرش این بود که جمعیت جهان در هر 25 سال دو برابر می شود. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: یک دانشمند اقتصادی در چنین سالی این مسئله را مطرح کرده و یک نوع معادله ای بین افزایش جمعیت و رشد مواد غذایی را آورده که متعادل نیست. این دانشمند از دو مطلب غفلت کرده و خیال کرده که بشر دستش بسته است و در مواد غذایی حرکتی نخواهد کرد، حرکتی که در رشد جمعیت است، در مواد غذایی وجود دارد. 
حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: این دانشمند از مسأله ای غفلت کرده که در جهان توازنی است که این بشر جنگ هایی دارد که نا به حق صورت می گیرد؛ در جنگ جهانی اول ده میلیون بشر از بین رفت و جنگ جهانی دوم 100 میلیون کشته از خود به جای گذاشت و همچنین بلاهای آسمانی نیز کشته هایی دارد، همانطور که تزاید بشر صورت می گیرد، قوای بشر در تکمیل اقتصاد، بالابردن ابزار، بهره بردن از کوها و جنگل ها وجود دارد و از طرفی کشتارهایی نیز وجود دارد؛ البته خدا گاهی اوقات کاهش جمعیت را به خاطر گناه ها به بشر تحمیل می کند. البته بعد از این دانشمند، برخی دیگر آن را پرورش دادند و به این مسأله تبدیل شده است. 
وی ضمن بیان آیات و روایتی درباره جمعیت گفت: از نظر الهی هیچ تحدیدی در نسل نیست؛ کسانی که فکر می کند که زن بگیرند و صاحب اولاد شوند، دچار تنگناه می شوند، اشتباه می کنند چرا که طبق آیه قرآن، خدا از فضل خود روزی می دهد. ما خودمان این را تجربه کردیم. 
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر قرار باشد حرکت نظام اسلامی ما اسلامی باشد، کثرت جمعیت صحیح است. در برخی از آیات استفاده می شود که اولاد برای انسان چشم روشنی هستند. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: کسانی که دست به قلم هستند وقتی که مسئله افزایش جمعیت یا عدم کاهش را مطرح می کنند، می گویند دنیا دچار گرسنگی است، آنها نمی دانند که این گرسنگی ها سیاسی است، نه حقیقی؛ اگر بشر درآمد خود را عادلانه تقسیم کند، این مجاعات از بین می رود. در آمریکا گندم ها را به دریا می ریزد در حالی که در آفریقا به دنبال یک وعده غذایی هستند. 
حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: نباید قوانین اسلام را موضعی مطالعه کنیم بلکه به صورت مجموعه مطالعه کنیم. اسلام این قوانین را برای بشر آورده است. اگر بشر غذایی را که در اختیار دارد در میان افراد بگذارد این گرسنگی ها از بین خواهد رفت.
وی گفت: کسانی هستند که می خواهند با رشد جمعیت مقابله هستند و به دنبال سقط جنین می روند؛ این مسأله از نظر اسلام حتی یک سلول هم انسانِ بالقوه است؛ همانطور که انسان زنده ای را بکُشیم، انسان کشی است، این جنینی که به عنوان نطقه است و سقط می شود در واقع انسانی از بین رفته است. 
این مرجع تقلید تصریح کرد: بدتر آن است که اگر بچه ای را که در رحم دارند، بکشند، ناله می کند که مهربان ترین فرد برای من تو بودی و الآن دشمن من تو هستی؛ اسلام برای نطقه کفاره معین کرده که برای دختر 500 دینار و پسر 1000 دینار تعیین شده؛ در حقیقت با سقط جنین خیال نکنیم مورچه یا گربه ای را می کشیم بلکه انسانی به تمام معنا و بالقوه است که در آینده بالفعل خواهد شد. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: کاهش جمعیت دو صورت دارد گاهی جنبه فردی دارد، اما یک موقع جنبه جمعی پیدا می کند  که گوینده ها و رادیوها باید همگی فریاد بزند شعار اولاد کمتر زندگی بهتر، اشتباه است. 
حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: اگر مسئله فرزند کمتر فرهنگ شود، دیگر افراد به یک بچه اکتفا می کنند و خدا می داند آینده این نظام چه می شود. اگر مسئله فرهنگی شد و رسانه ها مسئله را تبلیغ کردند که اولاد کمتر جوایز بیشتر و اولاد بیشتر جوایز کمتر، خطرناک است. 
وی گفت: رسانه ها، وزارت بهداشت، علما، گویندگان و نویسندگان این مسئله را شرح دهند که اگر رشد جمعیت به این منوال پیش برود و 30 سال دیگر جمعیت پیر شود دیگر قادر به کاری نخواهند بود؛ آن چیزی که توانست کشور را در برابر حمله صدام بیمه کند، جوانانی بودند که بینی دشمن را به خاک مالیدند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: در گذشته نسبت به مسأله جمعیت اشتباهی رخ داد؛ مصاحبه ای با من صورت گرفت و همان موقع خطر را هشدار دادم، اما هر چه بود آن کار رسمی شد. آن موقع رهبری توانستند مسئله را درک کرده و هشدار دادند و این هشدار مؤثر واقع شد که این همایش نمودی از آن هشدار است. 
حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: شیخ الازهر می گوید برنامه لزوم کاهش جمعیت را به مصر دادند و ما مشغول اجرای این برنامه بودیم، بعد از مدتی نامه ای از مقام رسمی مسیحی به پزشکی دیدم که گفته بود مبادا این مسئله را برای مسیحیان مصری اجرا کنید، چرا که این نسخه برای مسلمانان نوشته شده است. 
این مرجع تقلید تصریح کرد: باید خیزشی جمعی از علما، طلاب، نویسندگان و گویندگان در ایران شروع شود و مسئله را به صورت علمی مطرح کنند، نه حماسی و ضررهای این مسئله را مطرح و جنبه فردی و اجتماعی را بیان کنند؛ ماه محرم شروع می شود و طلاب و فضلا که به تبلیغ می رود، باید این مسئله را برای مردم روشن کنند. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: رسانه ها باید خطرات کاهش جمعیت را به صورت علمی مطرح کنند. اسلام در یک صورت اجازه به سقط کردن داده که اگر بچه در شکم مادر بماند، سبب از بین رفتن هر دو شود. 
وی گفت: آیا جای گریه و اشک نیست؟ سال های قبل وزیر زنگ را نواخت و گفت 24 میلیون دانش آموز به مدرسه می روند اما اکنون 12 میلیون به مدرسه می روند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما