زیبایی نژاد
1396/6/27 دوشنبه رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده:  تأثیرگذاری در مناسبات خانواده منوط به آشتی روحانیون با خانواده ها است رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: رشته بندی های حوزه باید به شکلی که دین به حیات عمومی مردم بیاید، تغییر پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد در نشست مبلغان نخبه با موضوع «بررسی آسیب های نوپدید در خانواده ها و راه های مقابله با آن» که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در نیمه اول قرن بیستم هستیم که گفته شده مهم ترین تحول، تحول در خانواده است. 
وی گفت: در کشور ما تحولات خانواده گرچه با تأخیر زمانی وارد شده اما سرعت تحولات محیر العقول است. در برخی از جنبه ها، سرعت تحولات با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست؛ به عنوان مثال تحولاتی که در جمعیت در سال 65 تا 90 اتفاق افتاده است. 
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده ضمن بیان آماری در خصوص مسئله جمعیت کشور تصریح کرد: در سال 65 متوسط افراد هر خانواده 6.4 نفر بوده و در سال 95 به 3.3 تبدیل شده است. 
وی گفت: در 5 سال اخیر رشد جمعیت 4.800.000 بوده اما در سال 65 با 40 میلیون نفر جمعیت، حدوداً سال یک و نیم میلیون جمعیت افزوده می شده است. یکی از عوامل مؤثر بر تربیت، تعداد فرزندان است، یعنی این که در گذشته در خانواده های با فرزندان زیاد، فرزندان والدین را فصل الخطاب دعواهای ما بین خود می دانستند و محصول این خانواده ها سلسله مراتب اقتدار اجتماعی والدین را درک می کردند، این درصورتی است که فرزندانی که محصول خانواده های امروزی هستند، این مسئله را درک نمی کنند و دلیل آن کم بودن فرزندان در خانواده ها است. 
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: زمانی که شعار «فرزند کمتر و زندگی بهتر» را می دادند، هیچ موقع به ذهنمان نمی رسید که از پیامدهای فرزندان کم شکننده بودن فرزندان خواهد بود. 
وی افزود: تعداد خانوارها در سرشماری 95، حدود 24 میلیون خانواده بود که از این مقدار، حدود 11 درصد زن سرپرست خانواده است که از این میان 2.200.000 به دلیل فوت شوهر است و حدود 400 هزار نفر محصول طلاق هستند. این افراد 70 درصدشان بیدار هستند که بسیاری از این ها فشار تنهایی و پرورش فرزندان بر روی دوششان است و تعدادی از این زنان که برخی از آمارهای دیگر به ما نشان می دهد که از این زنان سرپرست خانوار، 40 درصد زنانی هستند که به تنهایی زندگی می کنند که در پیری مشکلاتشان بیش از پیش خواهد شد. 
حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار داشت: آمار درستی در مورد دختران مجرد نداریم اما 1.300.000 نفر و بیشتر در خصوص دخترانی است که بیش از 30 سال سن دارند و فرصت ازدواج را از دست داده اند. مردان مجرد هم در کشور وجود دارد که تنها هستند اما این میزان با زنان قابل مقایسه نیست. 
وی گفت: مشکل دیگر در خصوص خانواده ها، نسبت طلاق و ازدواج است که بهترین نسبت مربوط به سال 70 بوده که 15 ازدواج در برابر یک طلاق بوده است، این نسبت در سال 95 به 4.15 رسیده است یعنی از هر 100 ازدواج 24 طلاق صورت می گیرد.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: بیشترین تعداد ازدواج های ثبت شده مربوط به سال 89 است و از آن به بعد شیب نزولی داریم که کم شدن تمایل به ازدواج، یکی از علل کاهش ازدواج بوده و علت دیگر، کاهش ازدواج متولدین دهه 60 است. 
وی افزود: در سه چهار سال اخیر روز به روز از تعداد ازدواج ها کاسته شده و بر تعداد طلاق ها افزوده می شود که یکی از عوامل این امر، تحولات فرهنگی است؛ علت دیگر در این راستا این بوده که 50 درصد طلاق ها در 5 سال اول زندگی صورت می گیرد و مابقی طلاق ها در سال های بعدی زندگی است. 
حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار داشت: مسئله نگران کننده دیگر در بحث خانواده، مناسبات جنسی است.  پیمایش هایی که در حوزه مطالعات جنسی در ایران صورت گرفته با هم متفاوت است، و در گزارش ایران به سازمان ملل در سال 87 آمده که 6 درصد از پسران و یک درصد دختران زیر 15 سال، آمیزش جنسی داشته اند اما این موازنه در زیر سن 18 سال به این صورت بوده که بیش از 16 درصد پسران و بیش از 2 درصد دختران آمیزش جنسی داشته و برخی از اینها شرکای جنسی متعدد داشته اند. 
وی گفت: ادعا شده که از بین 141.555 دختر و پسر دبیرستانی در سال تحصیلی 87-86 ، 74.3 درصد دارای رابطه جنسی و 17.5 درصد با هم جنس خود رابطه جنسی داشته اند. 
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: واقعیت جامعه در خصوص مناسبات جنسی خاص شده و روز به روز خاص تر می شود؛ چندسالی است که الگوی توسعه بیماری ایدز از غلبه عوامل اعتیاد سرنگی به اکثریت مناسبات جنسی در حال تغییر است. 
حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار داشت: جامعه به این سمت می رود که نگاهش نگاه فردگرایانه می شود و حتی طلاق هایمان در حال گذران مسیر غربی ها شده و زوج ها به طلاق رضایتی می پردازند. 
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این که تبلیغ باید جای خود را به تعامل دهد، تصریح کرد: در فضای فردی شده، انسان مدرن اجازه نمی دهد که کسی او را راهنمایی کند، لذا کار برای روحانیون در فضاهای جدید سخت می شود و در جامعه طلبگی ما نیز در حال رسوخ است. جامعه امروز ادعا می کند احساس به راهنما ندارد. تبلیغ باید جای خود را به تعامل دهد و از موضع مساوی سخن بگوید. 
حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اظهار داشت: شیوه سنتی ما کماکان ضرورت دارد اما مثل گذشته کفایت نمی کند یعنی حوزه تبلیغ ما در مترو، زمین ورزش، کوچه و خیابان باید به صورت طبیبٌ دوارٌ بطبه باشد؛ تأثیرگذاری در مناسبات خانواده منوط به آشتی روحانیون با خانواده ها است؛ این تصور که ما نیاز به مردم نداریم و مردم به ما نیاز دارند بسیار اشتباه است. 
وی گفت: تا زمانی که مسجد پایگاه معنابخش محله نشود، در بحث های اخلاقی نمی توانیم نفوذ کنیم. رشته بندی های حوزه باید به شکلی که دین به حیات عمومی مردم بیاید، تغییر پیدا کند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما