مسعودی
1397/4/28 پنجشنبه رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي ارائه کرد گزارشي از فعاليت دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با ارائه گزارشي از عملکرد اين شعبه گفت: مشهد داراي فرصت ها و تهديدهاي زيادي است و بايد از ظرفيت نخبگاني اين شهر استفاده شود.
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين مسعودي، در نشست شوراي راهبري مديران دفتر تبليغات اسلامي که در دهکده وسف قم برگزار شد، اظهار داشت: خراسان به دليل مختصات خاص منطقه اي و فرصت ها و تهديدهايي که دارد از موقعيت خاصي برخوردار است.
وي گفت: اولين فرصت، وجود بارگاه منور علي بن موسي(ع) در مشهد است که ميليونها زائر رابه خود جلب مي کند و در بحرانيترين شرايط بين ما و عربستان، پرواز قطيف مشهد هيچ گاه قطع نشد و همواره ما زائران شيعه و سني را در مشهد داشته ايم.
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: مشهد از حوزه علميه با هزار سال قدمت و با نخبگان صاحب فکر مانند آخوند خراساني و آيت الله ميلاني و مقام معظم رهبري برخوردار است و اين حوزه در زمينه مسائل راهبردي يک فرصت است.
وي اظهار داشت: مشهد از دو دانشگاه برتر «فردوسي» و «علوم پزشکي» برخوردار است و در دو سال اخير تعدادي از اساتيد اين دو دانشگاه جزء صد نخبه برتر سال بوده اند و اين دو دانشگاه ارتباط زيادي با مباحث دفتر دارند.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي با بيان اين که ما در بخش مهاجر پذيري با تهديدهايي در مشهدرو برو هستيم، گفت: وجود طوايف مختلف در مشهد فضاي خاصي را به وجود آورده است و ما با تهديدهايي مواجه هستيم که اولين تهديد مسأله فضاي مناسک در مشهد است که بسيار نمود داردو بيش از اين که با گرايشات عميق اسلامي مواجه باشيم با گرايش هايي مختلف مذهبي مواجه هستيم.
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اين که افراطگرايي در مشهد نمود زيادي دارد، گفت: اولين کانون هاي بحرانهاي اجتماعي در سال 73 از مشهد آغاز شد و همينطور اتفاقات سال 96 از مشهد آغاز شد و اين ها براي ما تهديدهايي را رقم مي زند و متأسفانه مشهد در معرض تهديدهاي اجتماي فراواني است و در برخي از آسيب هاي اجتماعي در رده نخست کشور قرار دارد.
وي با بيان اين که دفتر تبليغات اسلامي خرسان رضوي با توجه به فرصت ها و تهديدها، مواجهه خود را در جهت راهبردگرايي مواجهه مثبت علمي و فعال قرار داده، گفت: اولين اتفاق اين بود که ما به درک مفاهيم راهبرد گرايي توجه ويژه کرديم و سعي کرديم اين مسأله به عنوان يک فرهنگ در سطح سازمان نهادينه شود.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي افزود: تلاش ما اين است که در جلسات حضور فعال داشته باشيم و تمام فرايندهاي دفتر اعم از عزل و نصب ها و فعاليت ها، رويکرد قطبي داشته باشد و شايد اولين مرکزي بوديم که هسته هاي مرکزي راهبرد گرايي را شکل داديم و نمايندگان حقيقي و حقوقي از ابتدا مطرح بوده است و تلاش شده که به صورت مستمر پيگير مصوبات و دريافت قوانين باشيم و در کمترين فرصت آنها را ابلاغ کنيم.
وي با بيان اين که دفتر خراسان در مجموع در طول دو سال 95 و 96 نزديک به 700 پيشنهاد را در ميزهاي مختلف مطرح کرده است، اظهار داشت: بسياري از برنامه هايي که اجرا نشده است به خاطر مشکلات فرايندي در تماسي که با قطب ها داشته ايم بوده است.
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اين که يکي از ساختارهايي که در راهبردگرايي تأکيد داريم مسأله پژوهش است، گفت: پژوهش در خراسان اولين حرکتي است که آغاز شده و در دوره اخير با تلاش هاي مثبت و سازنده حجج اسلام والمسلمين واعظي و لک زايي و در سطح استاني پژوهشکده اسلام تمدني با چهار گروه پژوهشي قرآن و مطالعات اجتماعي، فقه کاربردي، حکمت و کلام جديد، هنر و تمدن اسلامي و با 16 هيأت علمي مشغول به کار هستيم که با 44 پروژه قطبي مشغول به فعاليت هستند که از اين تعداد 15 پروژه موظفي است.
وي با اشاره به نتايج و دستاوردهاي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با توجه به مصاحبه هايي که با مديران ارشد استاني انجام شده است، ابراز داشت: ما 12600 صفحه توليد محتوا و 22 عنوان کتاب در طول اين دو سال داشته ايم، 3 مجله جستارهاي فقهي اصولي، پژوهش هاي قرآني و عقلي نوين، داراي رتبه علمي پژوهشي هستند و مجله سيره پژوهي اهل بيت(ع) هم در نوبت اخذ رتبه علمي پژوهشي است.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي تصريح کرد: به لحاظ نشريه الکترونيک ما هفت مجله را منتشر کرديم و نشستهاي تخصص را در زمينه توليد محتوا برگزار کرديم که مورد توجه نهادهاي بيروني هم بوده است و در مجموع 1100 صفحه محتواي علمي تهيه شده است.
وي با بيان اين که مهمترين دستاورد ما نهادينه شدن روحيه راهبردگرايي در سطح محققان و اعضاي هيأت علمي است، گفت: مسأله محوري در تحقيقات به معني اين نيست که حريت علمي را از پژوهشگر بگيريم بلکه پژوهشگر کاملا آزاد است که نظر بدهد. 
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: همچنين منابع کتاب خواني بر اساس نياز خريداري و اضافه شده است و نزديک به 100 هزار عنوان کتاب تخصصي و فوق تخصصي داريم که محققان آستان قدس با آن کتابخانه عظيمي که دارد براي مطالعه به کتابخانه ما و نرم افزارهاي توليدي ما مراجعه مي کنند.
وي با بيان اين که پروژه فقه شهر و شهر نشيني با چند زير پروژه به عنوان کلان پروژه تحقيقاتي دفترتبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزيده شده است، گفت: اين پروژه به شدت مد نظر برنامه ريزان و مديران شهري مشهد است و به نظر ما اين پروژه مؤثر خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي با بيان اين که دومين پروژه که در خراسان معطوف است به فعاليت هاي راهبردي اداره کل آموزش است، گفت: ما در بخش آموزش سه مرکز تخصصي آخوند خراساني، شيخ بهايي و مرکز تخصصي آموزشي خواهران را داريم و تعداد پروژه هاي قطبي ما در بخش آموزش 66 پروژه در گروههاي قران و حديث، فلسفه و کلام ، فقه و مباني اجتهاد در مرکز تخصصي آخوند خراساني، و فرهنگ و ارتباطات، ادب و هنر، زبان عربي و انگليسي واخلاق در مرکز تخصصي شيخ بهايي است.
وي افزود: 285256 نفر ساعت آموزش در طول سالهايي که محدود به فعاليت هاي راهبردي بوده صورت گرفته است که از جمله فعاليت هاي خاص ما سطح 4 کلام مقارن و سطح 3 فلسفه و سطح3 کلام و علوم و معارف قرآني، حديث شناسي، فقه مقارن، دوره هاي غير رسمي کلام و سبک زندگي، نقد وهابيت، عرفانهاي نوظهور، تربيت مربي کودک و نوجوان، نقد تصوف و موارد ديگر بوده است.
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با اشاره به دستاوردهاي آموزشي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي ابراز داشت: ما از يک مرجعيت آموزشي در خراسان برخوردار شديم و حوزه علميه بسياري از طرح هاي آموزشي خود را به اين شعبه واگذار مي کند و ادبيات حوزه علميه هم راهبردي تر شده است و مباحث و متون بر اين اساس شکل گرفته است.
وي با معرفي دو کلان پروژه در حوزه آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان ابراز کرد: يکي پروژه شتاب دهنده است که با توجه به اين که در يک دهه اخير جريان علم و فلسفه با يک حوزه برتري در معنا سازي مواجه شده است و مؤلفه هاي جهان معاصر تغيير کرده است، دنياي «هاي تک» فرهنگ و انتظارات جديدي را براي ما به وجود آورده است.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي افزود: ما از يک دوره صامت علوم به دوره ناطقيت علوم وارد مي شويم و دادههاي علوم اسلامي به زبان مي آيد و متوجه به نياز جامعه مي شود و استارت آپ ها خود را به جامعه تحميل کرده است که در دنياي علوم و دانش ها هم نقش تعيين ميکنند و ايده پردازي مي کند.
وي با بيان اين که ما به مراکز رشدو شتاب دهنده نياز داريم تا بتوانند به اين استارت آپ ها شکل بدهند، گفت: به ويژه حوزه علميه وارد اين عرصه شده و طلبه هاي ايده پرداز داريم و دادههاي علوم اسلامي را تبديل به داده هاي عيني مي کنند و در اختيار جامعه قرار مي دهند.
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي اظهار داشت: دفتر تبليغات اسلامي خراسان در سطح استان اولين مرکزي بود که مسأله شتاب دهنده و مرکز رشد را مطرح کرد و بعد از ما حوزه علميه اين ايده را گرفته و در حال توسعه است و ما اميدواريم در اين مسأله به نتايج مثبت برسيم.
وي افزود: کلان پروژه ديگر ما شبکه علمي اطلاع رساني اجتهاد به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي است؛ تلقي ما اين است که اجتهاد ماهيت بينا قطبي دارد و حداقل ميز علوم انساني، ميز علوم اسلامي و ميز سبک زندگي از داده هاي شبکه اجتهاد بهره مند هستند.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي افزود: ما در بحث اطلاع رساني اجتهاد سايت و مجله هاي الکترونيک را منتشر کرده و فقه حداکثري را در حوزه هاي سياسي و اجتماعي مطرح کرده ايم؛ ايجاد ارتباط ميان دانشوران و پژوهشگران بوده و حجم بازديد مناسبي را با رشد سالانه 30 درصد در بين بازديدکنندگان عرب زبان و انگليسي زبان داشته است.
وي اظهار داشت: در عرصه امور تبليغي با 125919 روز اعزام مبلغ در قالب اعزام هاي عمومي و تخصصي و اعزام ماه مبارک رمضان و ماه محرم و ديگر مناسبت ها فعال هستيم و يکي از فعاليت هاي موفق ما «شميم ايمان» بود که نزديک به 30 گروه تبليغي متمرکز در مسأله تربيت کودک و نوجوان ايده هاي خود را مطرح کردند و با اين که نزديک به 6 ماه از اين اتفاق گذشته ولي هنوز خانوادهها و کانون هاي فرهنگي متقاضي تکرار اين طرح هستند و تأثير مثبتي در فضاي تبليغي شهر داشته است.
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي خاطرنشان کرد: يکي از برندهاي ما در سطح استان جشنواره تبليغ مطهر است که مبلغان نخبه، ايثارگر و هنرمند در اين جشنواره مورد تقدير قرار گرفتند.
وي با اشاره به اين که ما مسأله محوري را در سطح سازمان و بيرون از سازمان اطلاع رساني نکرده ايم، گفت: به نظر مي آيد که جريان راهبرد نگر نياز به ساختارها و اعتبارات متناسب با خود را دارد و سازمان انساني خاص خود را نياز دارد و کارشناسان، کارمندان، مبلغان و پژوهشگران بايد با اين طرح بيشتر آشنا شوند و به نظر مي رسد که ما در حوزه ساختاري منابع انساني و اعتباري نتوانستيم پيشرفت داشته باشيم.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي با بيان اين که ارتباط ميان صف و ستاد در دفتر تبليغات اسلامي دچار چالش است، گفت: گاهي ستاد، ادبيات و منطق صف را متوجه نمي شود و گاهي صف ادبيات و منطق ستاد را متوجه نمي شود؛ گاهي ممکن است ستادها با نوعي ذهنيت گرايي مواجه شوند و واقعيات ميداني را در نظر نگيرند؛ گاهي ستاد در جزئيات هم ورود پيدا مي کند و به نظر مي رسد حرکت قطب ها و ميزها تناسب ندارد.
وي با بيان اين که ما به لحاظ اسناد فرايندي با کاستي هايي مواجه هستيم، گفت: فرايندهاي تدوين شده به صورت جامع به جز در عرصه پژوهش در عرصه هاي ديگر وجود ندارد؛ به لحاظ ابلاغي با ابلاغ هاي دير هنگام مواجه هستيم و از نظر خودمان با متوازن نبودن تأمين ها و تخصيص ها مواجه هستيم که به موقع صورت نمي گيرد و ما نيروهاي توانمند را از دست مي دهيم.
رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: مسأله نظارت هم بايد نظارت اسنادي جاي خود را به نظارت هاي ديگر بدهد؛ اولين پيشنهاد ما اين است که مکانيزم تشويق در دفتر مبتني بر راهبردگرايي باشد؛ پيشنهاد ديگر ما اين است که با توجه به مزايا و ظرفيت هاي دروني و بيروني شعبه ها امور قطبي متناسب با آن ظرفيت ها به آن شعبه واگذار شود و جريان راهبردي متمرکز بر حوزه هاي داراي مزيت در مراکز عملياتي شود.
وي افزود: همچنن پيشنهاد مي کنيم در دفتر تبليغات نمايشگاه دائمي راهبردي براي مخاطبين خاص صورت بگيرد و دستاوردهاي جريان مسأله محوري در معرض ديد ساير نهاد ها قرار بگيرد.
حجت الاسلام والمسلمين مسعودي تأکيد کرد: ما به شدت معتقد به ارتباط بيشتر صف و ستاد هستيم و تلاش کرديم رؤساي قطبها و ميزها در شعبه حضور پيدا کنند و مواجهه چهره به چهره صورت بگيرد؛ به نظر ميرسد که در برخي حوزه ها بايد به صفها اعتماد بيشتري بشود و تلا ش شود مديران عملياتي و اجرايي دعوت بشوند و مشکلات ميداني را به اعضاي ستاد برسانند.
وي اظهار داشت: تقاضا داريم در زمينه تأمين و تخصيص بودجه سرعت بيشتري اتخاذ شود و از مراکز هزينه و صفي براي حضور در اين تصميم گيري ها دعوت به عمل بيايد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما