غیبت پیامبران
1397/6/25 يكشنبه از سوي مرکز فرهنگي هنري نشست نقد و بررسي مجموعه کتاب هاي «غيبت پيامبران» برگزار شد مجموعه کتاب هاي داستاني “غيبت پيامبران” با حضور علي باباجاني سرپرست نويسندگان آثار و حجت الاسلام والمسلمين سبحاني نسب(منتقد حوزه نگارش و داستان) در نگارستان اشراق قم مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

به گزارش مرکز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي، در نشست نقد و بررسي مجموعه کتاب هاي «غيبت پيامبران»، علي باباجاني در خصوص چگونگي و روند خلق اين آثار اظهار کرد: در گذشته شاهد مجموعه آثاري با اين موضوع در قالب شعر و مجلات گوناگون بوده ايم اما در حوزه داستان وکتاب هاي قصه، فعاليت جدي و مستمري صورت نگرفته بود.

وي ادامه داد: آغاز فعاليت گروهي نويسندگان از نشريه سنجاقک شکل گرفت و بعدها ايده نگارش کتاب مطرح شد. سفارش و همراهي نشر جمکران براي مجموعه کتاب «غيبت پيامبران» با همراهي مجموعه اي از محققان، نويسندگان، تصويرسازان در مدت سه سال به پايان رسيد. اين آثار حاصل برگزاري نشست ها و اتاق فکرهاي متعدد نويسندگان آثار در راستاي خلق يک مجموعه داستاني زيبا و خواندني براي کودکان است.

سردبير نشريه سنجاقک نقطه قوت اين مجموعه داستاني را فعاليت گروهي و استفاده از قلم نويسندگان متعدد دانست و افزود: يکي از ثمراتي که کار گروهي به دنبال دارد، جذابيت نوشته براي مخاطب، به دليل متفاوت بودن زاويه ديد نويسندگان به يک موضوع است و با توجه به اين که مخاطبان اين مجموعه کودکان هستند، نگارش اين داستان ها تنها بدست يک نويسنده، به يکدستي و خسته کننده بودن آن براي خواننده منجر مي‌شد.

در ادامه؛ حجت الاسلام والمسملين سبحاني نسب(منتقد حوزه نگارش و داستان) پنج محور ايده، محتوا، قالب، مهندسي محتوا و معماري محتوا را نکات اساسي در نگارش يک داستان دانست و علت عدم جذابيت برخي آثار را ضعف در ايده سرايي و نوآوري برشمرد و تصريح کرد: بين سوژه و ايده تفاوت هايي وجود دارد. کتاب هاي متعددي در سطح کشور با موضوع زندگي و سرگذشت معصومين(ع) نوشته مي‌شود اما آنچه که موجب تمايز و برتري يک اثر نسبت به ساير آثار مي‌شود، نوآوري و خلق ايده در روايت يک داستان است.

وي تصويرگري و صفحه آرايي اين مجموعه را نکته برجسته اي خواند و اذعان کرد: اين کار از نظر تصويرگري و تصويرسازي نمره، جايگاه بالايي را در ميان کتاب هاي نوشته شده در حوزه کودک کسب مي‌کند و استفاده از تصاوير نو و خلاقانه در هر صفحه، بر جذابيت آن افزوده است.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما