كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
نشست تخصصي ديدگاه هاي كلامي درباره مساله نفس و بدن ( 1) نشست تخصصي ديدگاه هاي فلسفي درباره مسئله نفس و بدن با حضور پرفسور ادموند رونگالدير و جمع ديگري از محققان و پژوهشگران در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل، پژوهشگر دانشگاه اينسبروك اتريش در اين نشست گفت: طبق تقرير ارسطويي و توماسي ابديت خداوند سلسله اي بي پايان از لحظه هاي زماني نيست، در ابديت خداوند قبل و بعدي وجود ندارد، اين روزها ما آنچنان با مفهوم مدرن از زمان خو گرفتيه ايم كه برايمان تصور يك تداوم بدون پي آيي، يعني بدون قبل و بعد ممكن نيست.

ادموند رونگالدير يادآورشد: نكته مهم در اين ديدگاه توماسي تمايزي است كه ميان تغيير ناپذيري في نفسه تصادفي از طريق نوعي ضميمه وجود دارد، موجودهاي جاودان به عنوان آويترانا تصور مي شوند كه في نفسه در زمان نيستند، هرچند كه مانند خداوند ابدي نيستند، زيرا قبل و بعد با آنها سازگار است، براي خداوند ما تنها مي توانيم صفاتي را حمل كنيم كه مستلزم تغيير نيستند و بنابراين مستلزم زمان نيز نيستند.

وي يادآورشد: براي آويترانا ما مي‌توانيم بگوييم كه آنها مي‌فهمند و احساساتي دارند كه به قبل و بعدي مرتبط‌ند، اما حتي در اين صورت ما نبايد غافل باشيم كه في نفسه براي همه آويترانا ها گذشته و آينده هيچ تفاوتي ندارد.

ادموند رونگالدير خاطرنشان كرد: بسياري از مسيحيان آنچه به جاودانگي مي‌رسد اول از همه نفس است كه يك جوخر روحاني فرض مي‌شود به نظر مي‌رسد اين مسيحيان طرفدار تقريري از دوگانگي جوهري نفس و بدن هستند، در مقابل اين تقرير تقرير توماسي است كه به نظر ميرسد نه دو گانه انگار به تمام معنا است نه وحدت انگار، آكويناس قطعا يك دوگانه انگار جوهري به معناي مدرن دكارتي نيست.

وي اضافه كرد: بايد يادآوري شود كه ارسطو نفس را به مثابه صورتي از يك بدن طبيعي تعريف مي كند كه حيات بالقوه دارد؛ همچنين به مثابه اولين فعليت يك بدن طبيعي كه داراي حيات بالقوه است يا اندام هايي را دارا است، بنابراين در فلسفه مدرسي ارسطويي معمول بود كه نفس را به مثابه اولين فعليت يك بدن طبيعي يا اندام واره تصور مي كردند.

اين استاد برجسته فلسفه دانشگاه‌هاي اتريش خاطر نشان كرد: اين مفهوم از نفس انساني از يك سو مستلزم اين است كه نفس يك جوهر واقعي نباشد و از سوي ديگر توماي تاكيد مي كند كه نفس چيزي است كه مي تواند از خودش تقرر داشته باشد، و نيز مي تواند از بدن جدا است، تقرر في نفسه و جدايي پذيري از بدن دو امر اساسي براي اين هماني وجود انساني رستاخيز يافته است.

وي افزود: مطابق نظر آكويناس و مطابق سنت توماسي آن چه از مرگ در امان مي ماند امري متقرر است و مي تواند از بدن جدا شود با اين حال آن چه اين هماني شخص رستاخيز يافته را تضمين ميكند همه نفس نيست بلكه تنها بخشي از نفس است كه مسدول رفتارهاي عقلاني انسان است، همه نفس نميتواند به خودي خود موجود باشد و از بدن هم جدا نيست.

همايش بين المللي نفس و بدن با حضور شخصيت‌هايي از كشورهاي مختلف جهان به مدت دو روز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

 

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 7702
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما