كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
- نشست علمي زندگي پيشين و پسين و مسأله نفس و بدن نشست علمي زندگي پيشين و پسين و مسأله نفس و بدن از سلسله نشست‌هاي تخصصي همايش بين‌المللي آموزه‌هاي ديني و مسأله نفس و بدن در قم برگزار شد.

به گزارش اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل، نشست علمي زندگي پيشين و پسين و مسأله نفس و بدن از سلسله نشست‌هاي تخصصي همايش بين‌المللي آموزه‌هاي ديني و مسأله نفس و بدن،  در سالن همايش‌هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

در اين نشست تخصصي كه با موضوع «حدوث و قدم نفس و هبوط» برگزار مي‌شد و آيت‌الله‌ سيدحسن مصطفوي و پرفسور ادوارد ويرنگا به عنوان هيأت رئيسه آن حضور داشتند، حجت‌الاسلام محمد ميري از پژوهشگران مؤسسه امام خميني‌(ره) به ارائه مقاله خود با عنوان «بررسي ديدگاه صدرا درباره حدوث و قدم نفس» پرداخت.

وي افزود: مرزهاي بحث از حدوث و يا قدم نفس انساني، منحصر در حوزه فلسفه و يا حتي كلام نمي‌شود؛ بلكه تصريحات و اشارات فراواني كه در شريعت، حول اين مسأله آمده است، سبب شده كه اغلب علما و صاحب‌نظراني كه به نحوي تعلق به شريعت دارند، وارد اين معركه آراء شده و موضعي مبني بر حدوث و يا قدم ارواح اتخاذ كنند.

اين پژوهشگر مؤسسه امام خميني‌(ره) به بيان ديدگاه حدوث و قدم نفس از منظر افلاطون پرداخت و تصريح كرد: نظريه‌اي كه درباره حدوث يا قدم نفس به افلاطون نسبت داده مي‌شود، اين است كه ارواح انساني، موجودات مجرد عقلي هستند كه پس از حدوث بدن، از عالم مجردات نزول كرده و هر كدام به بدن خاص خود تعلق مي‌گيرد.

در ادامه مارتين لمبكه از استادان دانشگاه لوند سوئد مقاله خود با عنوان «بيرون از عدن: تكامل و هبوط» را ارائه كرد و در سخناني گفت: در اين مقاله، بر يكي از آموزه‌هاي مسيحيت متمركز خواهم شد كه سازگار كردن آنها با انديشه علمي دشوارتر است؛ يعني آموزه هبوط آدم و حوا كه در ارتباط نزديكي با انگاره گناه نخستين قرار دارد.

وي با طرح اين سؤال كه تا چه اندازه باور سنتي مسيحي را مي‌توان با دريافت جديد علمي درباره تكامل زيست‌شناختي و تاريخ پيشاانساني و نيز تاريخ انسان‌هاي اوليه هماهنگ كرد، افزود: اين آموزه موضوعي است كه پژوهش فراواني را مي‌طلبد.

اين استاد دانشگاه لوند سوئد تصريح كرد: گرچه هم مسيحيت و هم اسلام به صورت سنتي، هبوط را چونان نتيجه گناه نخستين آدم و حوا مي‌انگارند، اما تنها مسيحيت است كه گناه نخستين را آلايشي ارثي تلقي مي‌كند كه به نسل‌هاي آينده نيز انتقال مي‌يابد.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا فياضي، عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني‌(ره) با ارائه مقاله خود به عنوان «بررسي ديدگاه جسمانيت حدوث صدرالمتألهين»، به بررسي انواع نفس، وحدت يا كثرت نفوس و وحدت نفس انساني با قواي حيواني و انساني پرداخت.

تجرد نفس انساني و حيواني و حركت جوهري در نفس، رابطه تدبيري نفس و بدن، آفرينش نفوس پيش از ابدان، امكان تناسخ، عدم كفايت ادله عقلي بر جاودانگي نفس و كفايت ادله نقلي و تفسير سعادت به رجحان لذت از ديگر مطالبي بود كه از سوي اين استاد سطح عالي حوزه علميه قم مطرح شد.

وي به انواع نفس اشاره كرد و با بيان اين‌كه سه نفس انساني، حيواني و نباتي قابل اثبات است، اظهار داشت: وجود نفس انساني بديهي و نفس حيواني و نباتي قريب به بديهي است؛ راز بداهت وجود نفس انساني آن است كه ما با يافت حضوري تعقّل را كه برجسته‌ترين اثر نفس است در خود مي‌ياببيم.

در ادامه اين نشست تخصصي، برخي شركت كنندگان در مراسم، سؤال‌هاي خود را پيرامون دو ديدگاه فوق مطرح كردند كه از سوي ارائه كنندگان مقاله‌ها، پاسخ داده شد.
تاريخ مخابره: 18/12/1389

 

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 5800
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما