به گزارش اداره همكاريهاي علمي و بين الملل، مايكل سيگريست از دانشگاه جرج واشنگتن در نشست تخصصي زندگي پس از مرگ در نشستهاي تخصصي همايش آموزههاي ديني و مساله نفس و بدن خاطرنشان كرد: تفكرات مسيحي در مورد آخرت و جاودانگي را ميتوان به منابع متضاد از جمله منبع، آموزه فريسي معاد ارجاع داد.
وي ادامه داد: معاد مسيحي يا دست كم بهترين تقرير آن كه برخي متفكران اصلاح ديني مطرح كرده اند فارغ از اينكه صادق باشد يا نه، ايده اي منسجم است.
وي خاطرنشان كرد: همه يهوديان در اوايل امپراطوري رم به جاوداني نفس و آخرت اعتقاد نداشتند و صدوقيان از اين جمله هستند.
مايكل سيگريست در اين نشست تخصصي يادآورشد: در مقابل فريسيان و در راس آنها پولس رسول به معاد جسماني و رستاخيز بدن اعتقاد داشت و منبع دوم اين تفكر مسيحي تاثيرات فلسفه يوناني و به خصوص افلاطوني است.
وي گفت: برخلاف مسيحيان اوليه، مسيحيان قرن هاي چهارم و پنجم با فلسفه يوناني آشنايي داشتند و از اين طريق تصور آخرت بر تصور نفس فساد ناپذير و ناميرا مبتني شد.
مايكل سيگريست خاطرنشان كرد: انجيل مرقس گزارش مي كند كه در يكي از سفرهاي عيسي(ع) گروهي از صدوقيان تلاش مي كند با مطرح كردن پرسشهاي وي را ناتوان جلوه دهند.
وي خاطر نشان كرد: سرچشمه دوم انديشه مسيحي درباره معاد، فلسفه يونان و به ويژه ديدگاه افلاطوني است هر چند نا محتمل است كه مسيحيان نخستين، آگاهي زيادي از فلسفه يوناني داشتند، اما مسلما در قرون چهارم و پنجم ميلادي، نظريه پردازان كليسا كه اصول عقايد پايه اي مسيحيت را معين ساختند با فلسفه يونان آشنا بودند.
سيگريست گفت :مسيحيت اصلاح شده و انديشمندان لوتري ديدگاه افلازوني را كاملا رد مي كنند و سنت قريسي درباره معاد را مي پذيرند.
وي ادامه داد :تقريبا همه انديشمندان مسيحيت اصلاح شده در قرون 16 و 17 ميلادي بر اين مطلب تاكيد داشتند كه ملاك اين هماني شخصي، به منابع ديني استناد نمي شود.
همايش بين المللي آموزه هاي ديني و مساله نفس و بدن به مدت دو روز با حضور اساتيدي از كشورهاي مختلف جهان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم برگزار شد.