كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
- نشست ادراك، اخلاق و اعتقادات ديني و رابطه آنها با مسأله نفس و بدن نشست علمي ادراك، اخلاق و اعتقادات ديني و رابطه آنها با مسأله نفس و بدن از سلسله نشست‌هاي تخصصي همايش بين‌المللي آموزه‌هاي ديني و مسأله نفس و بدن در قم برگزار شد.

به گزارش اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل، نشست علمي ادراك، اخلاق و اعتقادات ديني و رابطه آنها با مسأله نفس و بدن از سلسله نشست‌هاي تخصصي همايش بين‌المللي آموزه‌هاي ديني و مسأله نفس و بدن، پيش از ظهر امروز در سالن چهل نفره همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد.

 در اين نشست تخصصي كه با موضوع «ادراك و مسأله نفس و بدن» برگزار مي‌شد و حجت‌الاسلام حميدرضا پارسانيا و پرفسور لين بيكر به عنوان هيأت رئيسه در آن حضور داشتند، سمير ابوزيد از انديشمندان مصري به ارائه مقاله خود با عنوان «مسأله آگاهي و حل آن در چارچوب روش فصل و وصل پرداخت.

وي با بيان اين‌كه موضوع اصلي‌اي كه جوامع اسلامي معاصر با آن مواجه‌اند، ارتباط ميان دين و علم است، گفت: براي رسيدن به مدرنيته در جوامع اسلامي معاصر برقراري ارتباط درست ميان اسلام و جهان‌بيني جوامع اسلامي از يك‌سو و علم از سوي ديگر امري ضروري است.

اين پژوهشگر مصري تصريح كرد: صرفاً با گفتن اين‌كه اسلام در تضاد با دين نيست، اين ارتباط مهم به دست نمي‌آيد؛ بلكه براي دستيابي به آن بايد در پژوهش علمي بشري معاصر، مشاركت فعال داشت.

وي در ادامه ارتباط ميان علم و دين را به سه نوع موضوعات ديني‌ كه ارتباطي با دين ندارند، موضوعات علمي كه از ديني به دين ديگر تغيير نمي‌كنند و موضوعات مركب ديني ـ علمي تقسيم كرد و نوع سوم مانع مهمي براي پيشرفت جوامع اسلامي معاصر دانست.

در ادامه مرتضي عرفاني از پژوهشگران و اساتيد دانشگاه زاهدان، مقاله خود با عنوان «رابطه تجرد نفس با ادارك‌» را ارائه كرد و ابراز داشت: در فلسفه اسلامي اعم از مشاء، اشراق و حكمت متعاليه علم و ادراك از ويژگي‌هاي موجود مجرّد از ماده است.

وي افزود: به نظر مي‌رسد آيات متعددي از قرآن كريم با اين آموزه فلسفي در تعارض است كه نمونه برجسته‌اش آياتي است كه در آن سخن از تسبيح همه موجودات به ميان مي‌آيد و چون تسبيح فرع بر ادراك است، اين آيات از علم و ادراك همه موجودات حكايت مي‌كنند.

اين پژوهشگر دانشگاهي با بيان اين‌كه قرآن و برهان هر دو مؤيد آنند كه علم و ادراك مختص موجود مجرد از ماده نيست، اظهار داشت: هر موجودي براساس مرتبه وجوديش از نوعي علم و ادراك هرچند ضعيف بهره‌مند است.

وي به بررسي رابطه ادراك با تجرد در فلسفه اسلامي پرداخت و گفت: مباحثي كه فيلسوفان اسلامي درباره علم و ادراك مطرح كرده‌اند، همواره مبتني بر اين پيش‌فرض بوده كه مدرِك مجرد از ماده است و موجود مادي نه مدرِك است نه مدرَك و اگر از مدرَك بودن موجود مادي سخن به ميان آورده‌اند، مرادشان نه مدرَك و معلوم حقيقي و بالذات، بلكه مدرَك و معلوم بالعرض است.

در ادامه اين نشست تخصصي، برخي شركت كنندگان در مراسم، سؤال‌هاي خود را پيرامون دو ديدگاه فوق مطرح كردند كه از سوي ارائه كنندگان مقاله‌ها، پاسخ داده شد.

تاريخ مخابره: 18/12/1389

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 4401
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما