كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
نشست بررسي تطبيقي نظام حقوقي و قضايي مصر و ايران نشست بررسي تطبيقي نظام حقوقي و قضايي مصر و ايران با حضور دكتر محمود شعبان در پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

بر اساس گزارش اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل، در اين نشست علمي دكتر محمود شعبان ديدگاه هاي خود را در مورد نظام حقوقي مصر و برخي تفاوت ها ميان نظام حقوقي و قضايي ايران و مصر سخنراني كردند و برخي محققان پژوهشگاه نيز سخنان وي را نقد كردند.

وي با اشاره به اهميت وحدت و يكپارچگي امت اسلام گفت: در شرايط فعلي مسلمانان بايد اختلافات و دودستگي را كنار گذاشته و به وحدت و يكپارچگي برسند.

دكتر "محمود شعبان" روز شنبه در نشست بررسي تطبيقي نظام حقوقي و قضايي مصر و ايران در پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خاطرنشان كرد:  مسلمانان در برابر دشمنان مشترك بايد امت واحده باشند و در اين شرايط حساس مصالح كلي اسلام را بر هر چيزي ترجيح دهند.

 وي اظهار داشت: پيامبر اسلام (ص) پيوسته مسلمانان را به وحدت دعوت مي كرد و پيروان مكتب اسلام و حضرت رسول (ص) بايد در مسير وحدت گام برداشته و اختلافات را كنار بگذارند.

 شعبان خاطرنشان كرد: مردم مصر به اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، ملت ايران و حضرت امام خميني (ره)  علاقه فراوان دارند.

اين حقوق بين الملل دانشگاه‌هاي مصر ادامه داد: اگر نظام حقوقي و قضايي دو كشور ايران ومصر به صورت تطبيقي در نشست هايي با حضور علما و فقهاي شيعه و سني بررسي شود، در توسعه قضايي و شناخت نقطه قوت و ضعف دو طرف موثر خواهد بود.

  شعبان يادآورشد: مشكلات نظام حقوقي و قضايي دو كشور ايران و مصر با بررسي هاي تطبيقي و شناسايي نقاط ضعف و قوت مي تواند برطرف شود.

 وي اظهار داشت: در نظام حقوقي ايران با توجه به امكان هميشگي اعتراض به احكام قضايي، اعتبار  امر مختومه وجود ندارد و به همين جهت نظم دادرسي نيز متزلزل مي گردد.

عضو هيات علمي پژوهشكده فقه و حقوق نيز در اين مراسم گفت: حقوق دانان ما اين اشكال را دارند كه با توجه به اينكه مراحل دادرسي صرفا مي تواند به عنوان اماره بر صحت حكم تلقي گرد حكم صادره دقيقا مطابق با واقع نيست.

حجت الاسلام دكتر صالحي اظهار داشت: به همين دليل چون امكان مخالفت حكم با واقع وجود دارد،  هدف از قضاء‌ نيز علاوه بر فصل خصومت اجراي عدالت است، قانونگذار سعي بر تطبيق حكم با واقع دارد.

اين نشست تخصصي از طرف اداره همكا‌ري‌هاي علمي و بين الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و با همكاري پژوهشكده فقه وحقوق برگزار شد.

 

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 2397
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما