كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
نشست مشترك تاراس چرنينكو با محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي نشست مشترك محققان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي با تاراس چرنينكو رييس موسسه فرهنگي مذهبي شيعيان در شهر سنپترزبورگ و مترجم نهج البلاغه به زبان انگليسي برگزار شد.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل،  رييس مؤسسه فرهنگي و مذهبي مسلمانان شيعه در شهر سنپترزبورگ گفت: تا امروز متن كامل نهج‌البلاغه به زبان روسي ترجمه نشده بود و  از سوي شيعيان روسيه و مخصوصا از دو شهر بسيار مهم مسكو و سن‌پترزبورگ درخواست‌هايي براي اين كار به ما ارسال شده بود.

تاراس چرنينكو افزود: در مسكو فضاي‌هاي خوبي براي پژوهش و تحقيق مذهب شيعه وجود دارد  و مسلمانان و شيعيان در اين كشور از ترجمه نهج البلاغه استقبال كردند.

وي ادامه داد: 80 درصد ساكنان آذربايجان شيعه و داراي مذهب جعفري مي‌باشند به خاطر مهاجرت زياد آنها به روسيه، تعداد شيعيان در اين دو شهر افزايش زيادي يافت و در حال حاضر يازده ميليون مسلمان در شهر مسكو زندگي مي‌كنند كه از اين تعداد، تقريبا يك ميليون اهل آذربايجان هستند.

تاراس چرنينكو گفت: شيعيان در زمينه اجتماعي در روسيه بسيار فعال مي­باشند و تاجران بسيار موفق و فعالي هستند به اين دليل مي‌توان گفت مسكو صحنه فراواني براي پژوهش و تحقيق مذهب شيعه داشته باشد. اين تعداد تقريبا با جمعيت شهر مقدس قم برابري مي‌كند.

وي افزود: به صورت رسمي 300 هزار شيعه (آذري) در سن‌پترزبورگ زندگي مي‌كنند. از رهبران آذربايجاني در سن‌پترزبورگ شنيده‌ام كه اين آمار دو برابر بيشتر و به 600 هزار نفر مي‌رسد. در هر صورت اين براي كشور و دو پايتخت اقتصادي كشور، يك آمار بزرگي براي يك كشور غير اسلامي كه 80 درصد اهل روسيه يا مسيحي و يا بي‌دين هستند. آمار بسيار بالا و جالبي باشد.

تاراس چرنينكو  خاطرنشان كرد: جمعيت جمهوري چك 10 ميليون نفر مي‌باشد و فقط 5 هزار نفر ساكنان آنجا مسلمان مي‌باشد و فقط چند نفر شيعه هستند. به جز بنده، گروهي از ايرانيان هستند كه در آنجا ساكن بوده و مشغول كارهاي مختلف هستند و گروهي مهاجر از عراق و لبنان مي‌باشند.

وي همچنين با اشاره به اهميت تبليغ گفت: زبان علمي با زبان تبليغ متفاوت است. زماني كه بنده به چند حسينيه در مسكو و سن‌پترزبورگ رفته بودم، ملاحظه كردم كه سطح آموزشي و علمي زائرين حسينيه از اسلام، مذهب، علوم فقهي و ساير علوم اسلامي خيلي رشد كرده است. حتي با اينكه متخصص مذهب نيستند، نيازمند به ادبياتي با سطح علمي بالاتر هستند.

وي گفت: نهج‌البلاغه‌ يكي از آن كتاب‌ها بود كه توسط آكادمي علوم روسيه رشته شرق‌شناسي به چاپ رسيد،  براي گسترش كارهاي ترجمه و چاپ منابع مختلف (از فلسفه و عقايد) در سطح كتاب اسفار ملاصدرا يا شرح منظومه شيخ سبزواري و يا شرح منظومه آيت الله حسن زاده آملي و يا شرح معاصر آن كه به دست شهيد مرتضي مطهري نوشته شده است زمينه زيادي وجود دارد.

تاراس چرنينكو خاطرنشان كرد: حتي آذربايجاني‌هايي كه ترجمه نهج‌البلاغه را به زبان خودشان داشتند، علاقه‌مند شدند ترجمه زبان روسي را دريافت كنند و در چاپ دوم نهج‌البلاغه شرح و تفسير مختصري اضافه خواهد شد.

وي همچنين معتقد است: كسي كه از كشور خود به كشور ديگري مهاجرت مي­كند، بايد مقداري انديشه فلسفي داشته باشد. زيرا در مورد دنيا خيلي مي­انديشد. چون خودش از يك دنيا به دنياي ديگر آمده است. آذربايجان و افكار اهل آنجا با روسيه و افكار اهل پايتخت روسيه تفاوت دارد.

وي يادآورشد: با توجه به اينكه زبان روسي يكي از شش زبان رسمي سازمان ملل متحد و جهاني مي‌باشد، شايد اين تعداد كتاب ترجمه شده به زبان روسي نداشته باشيم. هرچه مقدار فعاليت ما بيشتر باشد، استقبال بيشتري از سوي شيعيان روسيه خواهد شد.

تاراس همچنين با اشاره به حضور وهابيت در روسيه خاطرنشان كرد:  با اينكه وهابيت از لحاظ قانوني در روسيه ممنوعيتي ندارد، اما دولت و حكومت روسيه توسط نهادهاي روحاني ما مبارزه شديدي با وهابيت مي‌كند.

وي افزود: در قفقاز مشكلي بين وهابيت و شيعيان وجود دارد. در شهر دربند شيعيان زندگي مي‌كنند و در بعضي از شهرهاي كوچك اكثرا وهابي‌ها زندگي مي‌كنند. اكثر ساكنان داغستان صوفي هستند. افراد اداره روحاني جمهوري داغستان و استان‌هاي قفقاز شمالي، همه صوفي مسلك هستند.

وي در پاسخ به سوالي كه تأثيرگذاري مخاطبيني كه به اسلام پاسخ مي‌دهند در روسيه چقدر است؟ كدام يك از گروه‌هاي اجتماعي در روسيه مؤثرتر هستند؟ پاسخ داد: سوال بسيار مهم و سختي است، در بعضي از كشورها همه مسائل اجتماعي از عوام سرچشمه مي­گيرد ولي در تاريخ روسيه اين امر نشأت گرفته از خواص مي‌باشد.

وي ادامه داد: فلاسفه، مسئولين حكومت و يا هر كه مي‌تواند بيشتر از امكانات اجتماعي استفاده كند و چهره واقعي اسلام را بيشتر نشان دهد. قطعاً بيشترين تأثير را خواهد داشت مثلاً در برخي مواقع فرد فيلسوف خوبي است ولي نمي‌داند چطور با مردم صحبت كند نمي‌تواند نظريات خود را تبيين كند.

تاراس افزود: ما از هيچ كدام از زمينه­هاي همكاري غفلت نمي‌كنيم  هم با دانشگاه و هم با حكومت رابطه داريم،  اگر مي‌خواهند بدانند اسلام چيست؟ طبيعت اسلام چيست؟ به عنوان كارشناس از ما به اداره‌هاي حكومتي دعوت به عمل مي‌آيد. از هر وسيله‌اي استفاده مي‌كنيم تا با خواص ارتباط داشته و مؤثر باشيم.

در اين نشست علمي، برخي محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برخي سوالات مورد نظر خود را از تاراس چرنينكو بيان كردند.

 

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 1504
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما