كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
نشست تخصصي چالش هاي هرمنوتيك گادامر براي گفتگوي ديني و فرهنگي نشست علمي چالش هاي هرمنوتيك گادامر براي گفتگوي ديني و فرهنگي سه شنبه، با حضور پروفسور فرانتس گماينر پرانتزل، مدير مركز الهيات بين فرهنگ ها و مطالعات مذاهب دانشگاه سالزبورگ، در دانشگاه اديان و مذاهب برگزار شد.

اين نشست به همت اداره همكاري هاي علمي و بين الملل و با همكاري دانشگاه اديان و مذاهب برگزار شد.
 
پرفسور فرانتس گماينر پرانتزل يكي از شخصيت هاي فرهنگي و دانشگاهي به شمار مي رود كه در مسير گفتگوي اديان و به ويژه مسيحيت و اسلام كوشش قابل توجهي را از خود نشان داده است
.

وي در پي كشف اين مسئله است كه چرا پيروان مذاهب از يكديگر دور شده اند؟ گماينر پرانتزل در پي يافتن و نشان دادن اشتراكات اسلام و مسيحيت مي باشد.

وي در دانشگاه اديان و مذاهب تصريح كرد: كه براي گفتگو بايد هم افق شد و بايستي طرفين گفتگو در پي يافتن رسيدن به اين هم افقي باشند.

اين استاد اتريشي دانشگاه گفت: ديالوگ زماني اتفاق مي افتد كه هر كس افق هاي خود را به روي ديگران باز كنند. وي افزود: اگر وضعيت غير از اين باشد، اساسا ارتباطي برقرار نمي شود. به اعتقاد وي گفتگو بايستي تا زماني ادامه يابد كه حقيقت ظهور و بروز بيابد.

پرفسور فرانتس گماينر پرانتزل در طول صحبت هاي خود از هرمنوتيك گفتگو، فهم دو جانبه، درك صحيح اختلافات و ... به كرات ياد كرد.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل, انديشمند اتريشي در اين نشست گفت: هرمنوتيك به معناي خبر دادن و ترجمه كردن و تعبير كردن، علم يا نظريه تأويل است. علمي كه مسئله فهم متون و چگونگي ادراك و فهم و روند آن را بررسي مي كند. اين عنوان از قرن هفدهم كاربرد يافته‌است، اما تازه در آغاز قرن نوزدهم است كه با تلاش فكري فردريك شلايرماخر رواج عمومي مي‌يابد. يكي از منتقدان سرسخت هرمنوتيك، هانس آلبرت، خردگراي انتقادي آلماني است.

هانس گئورگ گادامر (۱۹۰۰- ۲۰۰۲) فيلسوف برجسته آلماني در فلسفه قاره اي (Continental philosophy) و نويسنده اثر مشهور " حقيقت و روش " مي باشد. وي از پيشگامان هرمنوتيك فلسفي است. گادامر هرمنوتيك را فلسفي نموده، آن را به كمال رسانده و از نظريه ادبي جدا كرده است.

در اين نشست دكتر انصاري پور، رئيس دانشكده شيعه شناسي دانشگاه اديان و مذاهب، نيز اظهار داشت: اسلام به خاطر ظهور در كنار فرهنگ ها و اديان مسيحيت و يهوديت خود نيز راهكارهايي را ارائه كرده است. وي با قرائت آيه " و جادلهم بالتي هي احسن " و آيه " تعالوا الي كلمة سواء بيننا و بينكم "افزود: اسلام در مسير گفتگو تاكيد دارد كه ابتدا بايستي به بهترين روش بايستي وارد مباحثه شد و در پي آن تصريح مي كند كه گفتگو را بايستي از اشتراكات آغاز نمود.

 

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 1298
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما