كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
نشست علمي «مسلمانان و شيعيان در هند، گفت و گوي اديان» نشست علمي«مسلمانان و شيعيان در هند و گفت وگوي اديان» با حضور پرفسور محمدعلي نقوي رييس دانشكده الهيات دانشگاه اسلامي عليگره هند در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل، استاد دانشگاه هندوستان در اين نشست علمي گفت: ما بايد ابتكار عمل را در دست گرفته و گفت و گوي ميان اديان و مذاهب  را به عنوان يك دكترين با جديت مورد توجه قرار دهيم.

پروفسور "محمد علي نقوي" خاطرنشان كرد: در مورد مباحث اديان نگرش‌هاي خاصي مانند نگرش كلامي وعرفاني به دين وجود دارد كه برخي از آنها دين را در انحصار خود دانسته و ديگران را باطل مي‌دانند  و گروه ديگر نيز نگرش مثبتي دارند.

 وي اظهار داشت: بايد در زمينه مطالعات تطبيقي اديان و فقه مقارن به صورت وسيع كار شود و مطالعه و گفت و گوي ميان اديان بايد با جديت دنبال شود.

 رييس دانشكده الهيات دانشگاه اسلامي عليگر هند گفت:  بعد از انقلاب اسلامي ايران شاهد تحولات شگرف زيادي در هند بوديم كه بايد آن را تحولات شيعيان هند بعد از انقلاب اسلامي بناميم.

 نقوي با اشاره به اينكه شيعيان هند وارث جريان‌هاي ولايت و عزاداري هستند،گفت: در كشور هند از دو هزار سال پيش نظريه ولاء( ولايت) و عرفان محور بوده  ومراسم‌هاي ويژه مذهبي برگزار مي‌شود و دو جريان ايراني و تمدن هند نيز نقش مهمي در تحولات اين كشور ايفا نمودند.

او تصريح كرد: مراسم عزاداري در ميان شيعيان هند مانند دانشگاهي است كه از طريق آن مي‌توان سطح آگاهي شيعه را بالا ببريم، شيعيان از طريق مراسم عزاداري به وحدت و آگاهي بيشتري نسبت به مسائل پيراموني خود دست پيدا مي‌كنند.

 نقوي خاطرنشان كرد: فضائل حضرت علي (ع ) ومراسم ديني در هند جايگاه بالايي دارد پيام انقلاب اسلامي و مرام انقلاب در هند در وحدت اسلامي شيعيان تاثير فراوان داشت.

  وي ادامه داد: در برخي كشورها به خاطر اقدامات طالبان و وهابيت نوعي بدبيني نسبت به مسلمانان ايجاد شده است ولي در هند، شيعيان را به عنوان صلح طلب و صلح جو مي‌دانند ولي به وهابيون افراطي حساس هستند.

مدير اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل نيز در اين مراسم گفت: اطلاعات دقيق در مورد مسلمانان و شيعيان هند مي‌تواند به روشنگري بيشتر محققان براي تبادل نظر علمي كمك كند.

 حبيب قهرماني افزود: اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل مي‌تواند به عنوان پل ارتباطي ميان محققان علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و نخبگان هند از جمله پروفسور نقوي براي تبادلات علمي باشد.

 وي اظهار داشت: پروفسور نقوي از نخبگان و نويسندگان برجسته علمي و از شاگردان شهيد مطهري و شهيد مفتح مي‌باشد و تاكنون آثار علمي زيادي از جمله "سيري در تاريخ انديشه ديني هند" تاليف كرده است.

اين مراسم از طرف اداره همكاري‌هاي علمي و بين‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 1265
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما