كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
نشست علمي «بررسي فلسفه اسلامي در دنياي اسلام» نشست علمي با هدف بررسي وضعيت فلسفه اسلامي با حضور پرفسورسجاد رِضوي استاد دانشگاه كمبريج و مطالعات عرب و اسلام ، پرفسور كريم داگلاس كرو استاد موسسه بين‌المللي مطالعات اسلامي مالزي، خانم دكتر اثنا از اساتيد دانشگاه‌هاي مالزي در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل، استاد موسسه بين‌المللي مطالعات اسلامي مالزي در اين نشست با اشاره به شيوه‌هاي متفاوت مدرنيته گفت: مدرن بودن تنها منحصر به مدل غربي نيست بلكه بايد به سمت مدرنيته اسلامي حركت كنيم.

پرفسور كريم داگلاس كرو در نشست مشتركي با محققان و اعضاي هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خاطرنشان كرد: مسلمانان حتي با استفاده از مقولاتي مانند پست مدرن، صورت و شيوه مدرنيته اسلامي را پيدا كنند.

وي با اشاره به پيشينه علم در اسلام ادامه داد: غربي‌ها مدعي هستند قرون وسطي از نظر علمي تاريك بود و در دوران روشنگري، روشن شد و متاسفانه ما نيز به راحتي حرف آنها را مي‌پذيريم.

پرفسور كرو ادامه داد: اين در حالي است كه علوم در آن عصر تاريك نبودند و فرهنگ و تمدن غرب از دل فرهنگ‌هاي مختلف مسلمان، اسلامي، اروپايي و هندي پديد آمد.

وي يادآورشد: اگر ما داشته هاي خود را عملياتي كنيم، بسياري از مشكلات برطرف خواهد شد به عنوان نمونه اقتصاد اسلامي در بسياري از كشورها در مقام اجرا بر مولفه‌ها و بانكداري غربي و سيستم مادي غرب متكي است در حالي كه بايد سيستم اسلامي آن محقق شود.

وي خاطرنشان كرد: در بسياري از كشورهاي اسلامي از جمله مالزي و ايران كه پيشرفت‌هايي داشتند هنوز مدل اقتصاد اسلامي اجرايي نشده است.

 وي همچينن با اشاره به ارتباط فلسفه با زندگي روزمره انسان است، گفت:  فلسفه جزئي از زندگي انسان بوده و در زندگي روزمره ما جريان دارد، مباحث مربوط به انسان بودن و چگونگي برخورد با كساني كه ديدگاه مخالف با ما دارند، همه فلسفه است.

پرفسور كرو گفت: در مالزي در مورد فلسفه كم كار مي‌شود فلسفه بيشتر به معناي غربي است. كار به جايي رسيده است كه وقتي در دانشگاه‌ها پيشهاد تاسيس رشته فلسفه اسلامي مطرح شد عده‌اي گفتند، فلسفه بدعت است.

وي افزود: به دليل اينكه ما  سنت خود انتقادي نداريم در مورد فلسفه اسلامي كم كار كرده‌ايم ولي در ايران متفاوت است.

وي خاطرنشان كرد: من با رييس يك دانشگاهي در مالزي روي تكنولوژي و علوم اسلامي صحبتي داشتم . ايشان گفت بايد تمام آيات و روايات قرآني را در حوزه‌هاي مختلف از حفظ داشته باشند و آنها را به خوبي به خاطر بسپارند تا بتوانند بر اساس اين مجموعه سنت اسلامي مندرج در آيات و روايات، يك تركيبي از تكنولوژي و علم با اسلام به دست دهند.

داگلاس كرو اظهار داشت: مساله اين است كه بايد به خود انسان برگرديم، اگر علم را تبار شناسي كنيم به تحولات مدرنيته و از انديشه‌هاي كلاسيك اروپا كه در ارتباط با اسلام و ساير تمدن‌ها بود مي بينيم كه آنها اصول استيلايي داشتند.

وي خاطرنشان كرد: وقتي مباحث اسلامي و ذخائر موثر در توليد مدرنيته را نگاه كنيم در توليد چيزهايي كه ما امروز داريم موفق بودند.

وي به نقش تكنولوژي اشاره كرد و اظهار داشت: تكنولوژي چيز بدي نيست، ولي اگر محدود به مسائل خاصي شود و با انسان ديده نشود مشكل ساز خواهد بود.

پرفسور داگلاس كرو خاطرنشان كرد: برخي مشكلات به خاطر رشد تكنولوژي نيست بلكه اگر در يك نگاه وسيع تر ديده شود

 استاد دانشگاه كمبريج انگلستان نيز در اين نشيت با اشاره به اينكه هر انقلابي داراي ايدئولوژي و ايده‌هايي خاص خود مي‌باشد، گفت: مباني و ايده‌هاي انقلاب اسلامي بايد براي دوستداران خود در خارج از كشور به خوبي تبيين شود.

دكتر سجاد رضوي در جمع محققان و اعضاي هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خاطرنشان كرد: در بيشتر موارد پس از انقلاب‌ها تبين مفصلي از مبناهاي فكري آن انقلاب مطرح مي‌شود و در مورد انقلاب اسلامي نيز بايد چنين مساله‌اي تبيين شود.

 وي اظهار داشت: اينكه انقلاب اسلامي تا چه اندازه مبتني بر فلسفه اسلامي است بايد مورد ارزيابي دقيق قرار گيرد، شايد استدلال حكومت اسلامي مبتني بر فلسفه اسلامي باشد ولي به صورت فلسفه اسلامي بيان نشده است.

پرفسور رضوي خاطرنشان كرد:  امروز نيازمند تبيين و صورت‌بنيدي مباني فكري انقلاب هستيم قطعا اين كار بايد توسط كساني كه قصد دارند انديشه سياسي انقلاب را بيان كنند انجام شود.

وي همچنين با اشاره به كاركرد فلسفه اسلامي يادآورشد: بايد بدانيم آيا فلسفه اسلامي،  عملي و قابل كابرد است يا نه، در بيشتر موارد متفكراني مانند ملاصدرا در مورد مباني نظري فلسفي و حكمت عملي بحث‌هاي زيادي داشته‌اند؛ اما نتايج خاصي كه بر ديدگاه فلسفي مبتني باشد را بيان نكردند.

 وي ادامه داد: چالش امروز خصوصا براي كساني كه فلسفه اسلامي توليد مي‌كنند اين است كه بايد ببينند هدف از فلسفه اسلامي چست؟ و چه كارهايي بايد انجام دهد؟ تعبيري كه ما از فلسفه در زندگي داريم تعبير مناسبي نيست، چرا كه فلسفه در زندگي جريان دارد.

رضوي گفت: مسائل علمي از قبيل اخلاق كاربردي كه در جامعه چگونه رفتار كنيم و همچنين با دوستان و خانواده وبا مخالفان خود، همه موضوعاتي در مورد انسان بودن است. اما اينكه نتايح خاص فلسفه اسلامي دراين موضوعات چيست در اين زمينه كار نشده‌است.

وي تصريح كرد: ملاصدار در مقدمه كتاب تفسير الفاتحه تبيين كاملي از انسانيت دارد كه انسان چيست؟ و اساس حكمت در مورد انسانيت است؟

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 1306
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما