كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرین بروز رسانی
نشست های برگزار شده
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.نشست های برگزار شده
نشست علمي كرامت انسان، حقوق بشر و فلسفه اخلاق در دانشگاه قم برگزار شد نشست علمي كرامت انسان، حقوق بشر و فلسفه اخلاق با حضور اساتيد و محققاني از كشور سوئيس و ايران در دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل در اين نشست دكتر فرانسيس پيكاند در مقاله‌اي با موضوع كرامت انسان و حقوق بشر, دكتر زهرا خزايي كرامت انسان در اديان الهي و فلسفه اخلاق و دكتر محسن جوادي با موضوع كرامت انسان در اسلام سخنراني كردند.

دكتر محسن جوادي عضو هيات دانشگاه قم در اين نشست گفت: واژه " كرامت انسان"  اگرچه سابقه زيادي در فرهنگ اسلامي و ايراني دارد و  حتي در قرآن كريم هم مورد اشاره قرار گرفته است اما در دوران اخير به ويژه پس از اعلاميه جهاني حقوق بشر بسيار مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

وي افزود: آنچه مهم است توجه به تفاوت مفهوم كرامت انسان درآموزه هاي اسلامي و مفهوم آن در فضاي تفكر مدرن است كه به ويژه تحت تاثير فلسفه روشنگري شكل گرفته است.

دكتر «زهرا خزاعي» نيز در اين نشست علمي خاطرنشان كرد: كرامت در فلسفه اخلاق داراي معاني گوناگوني است، در يك تفسير، كرامت به معناي فضيلت يا ويژگي ارزشي است.

وي يادآورشد: در معنايي ديگر، كرامت، ذاتي انسان‌هاست و همه انسان‌ها از آن جهت كه انسان هستند فارغ از مذهب، نژاد، جنسيت، رنگ ، فرهنگ و عقايد، به طور مساوي از آن برخوردارند.

خزايي خاطرنشان كرد: ارسطو تفسير اول را مي‌پذيرد و كانت تفسير دوم را،  در تفسير كانت، كرامت انساني مبناي خود مختاري و برابري است و انسان فاقد كرامت فاقد انسانيت مي باشد.

رييس اين نشست نيز بر عهده اسقف پيرگياكومو گرامپا  بود. آيت الله بهشتي، حجج الاسلام والمسلمين مبلغي، دكتر زماني، دكتر مختاري و دكتر فضائلي و دكتر قربانيا,  از حاضران در اين نشست بودند.

 

منبع: اداره همكاري هاي علمي و بين الملل
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امكانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر نشست‌ها
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 4786
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما